Main content

Runningtherapie maakt gebruik van hardlopen als middel om je psychische weerbaarheid te vergroten. Runningtherapie kan in een groep maar ook individueel gegeven worden.

Voordelen van hardlopen

Uit onderzoek  is gebleken dat hardlopen een positieve invloed kan hebben op de lichamelijke en geestelijke gezondheid. Deze gunstige invloed van het hardlopen op je gezondheid geldt niet alleen voor hardlopen maar alle vormen van sport waarbij je je cardiovasculaire systeem (hart en bloedvaten) aan het trainen bent. Maar vooral duursport zoals zwemmen, fietsen, hardlopen of schaatsen lenen zich hier goed voor. Het kenmerk van duursport is namelijk dat je je conditie rustig en gecontroleerd kunt opbouwen. Bovendien is het voordeel van hardlopen dat je er niet veel voor nodig hebt. Met een paar goede schoenen en kleding waar je lekker in kunt bewegen kun je al van start gaan.

Wat is runningtherapie?

Bij runningtherapie wordt er gewerkt met een trainingsschema dat past bij jouw conditie. Bijvoorbeeld eerst een paar minuten wandelen als warming-up, dan een minuut hardlopen, twee minuten wandelen, minuut hardlopen, enzovoorts. Zo train je je lichaam en geest om de belasting van het hardloop aan te kunnen. Langzaam over de weken heen, worden de minuten dat je hardloopt langer en heb je het tussentijds wandelen minder nodig om te herstellen. Het voordeel van zo’n trainingsschema is dat je haalbare doelen kunt stellen en je vooruitgang goed kunt zien. Dat kan heel motiverend werken en zelfvertrouwen geven.

Een runningtherapeut helpt je erbij om je grenzen te herkennen en op een gezonde manier deze te verleggen. Ook als je het lastig vind om in beweging te komen kan een runningtherapeut je hierin begeleiden. Daarnaast kan het sporten in een groep heel gezellig zijn. Je kunt ervaringen met elkaar delen of elkaar steunen wanneer het lopen even lastig gaat. Kortom, met runningtherapie werk je zowel aan je fysieke conditie, je geestelijke gezondheid, sociaal contact, een frisse neus halen, zelfvertrouwen opdoen, je grenzen voelen, haalbare doelen stellen en deze realiseren.

Hardlopen zonder ‘therapie’

Leren hardlopen kan natuurlijk ook zonder ‘therapie’. Bijvoorbeeld bij een atletiekvereniging of met behulp van initiatieven zoals ‘Start to Run.


Biografie Jim van Os

Prof. dr. Jim van OsVoorzitter Divisie Hersenen, UMC Utrecht. Hij is tevens verbonden als Visiting Professor Psychiatric Epidemiology aan het Institute of Psychiatry te Londen. Hij is sinds 2011 lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en werd in 2016 benoemd tot Fellow van King’s College London

Jim van Os werkt op het raakvlak van ‘harde’ breinwetenschap, gezondheidszorgonderzoek, kunst en subjectieve ervaringen van mensen met ‘lived experience’ in de GGZ. Hij verschijnt sinds 2014 op Thomson-Reuter Web of Science lijst van ‘most influential scientific minds of our time’. In 2014 kwam zijn boek De DSM-5 Voorbij uit, en in 2016 het boek Goede GGZ! (samen met Philippe Delespaul e.a.)

Lees hier meer over Jim van Os. Of volg Jim op LinkedInFacebookTwitter en YouTube!

Boeken tip:

Meer lezen op PsychoseNet over hardlopen:

Meer informatie over behandeling:

  • Deel deze pagina: