Main content

Bij deze therapie staan lichamelijke sensaties centraal. Het is gebaseerd op het idee dat traumatische gebeurtenissen tot disfunctie kunnen leiden in het zenuwstelsel, wat weer voorkomt dat je de ervaring helemaal kan verwerken. Somatic Experiencing helpt je bewust te worden van je hulpbronnen die het verwerkingsproces ondersteunen.

Wat is Somatic Experiencing?

Somatic Experience is een lichaamsgerichte methode gericht op het helen van trauma’s. De sensaties in het lichaam staan centraal en worden gezien als de sleutel tot verwerking:

Gewaarwording van lichamelijke sensaties als warmte, koude, en veranderingen in hartslag of ademhaling kan het lichaam helpen om spanning te ontladen. Uitgangshouding voor de therapie is meestal zittend op een comfortabele stoel. In overleg kan ook gebruik gemaakt worden van aanraking. De kleding wordt altijd aangehouden. Voordeel van Somatic Experiencing kan zijn dat het trauma niet opnieuw verteld (en herbeleefd) hoeft te worden.

Het gebruik van hulpbronnen

Naast gewaarwording van sensaties, worden interne hulpbronnen ingeroepen zoals een gevoel van kracht, je gevoel voor humor, creativiteit, je intelligentie. Vrienden, familie, huisdieren, een fijne plek, positieve herinneringen, kunnen vormen van externe hulpbronnen zijn. Doel is het bieden van een vertrouwd gevoel aan het lichaam en het doorbreken van de blokkade van het overlevingsmechanisme dat aanhoudende stress veroorzaakt.

Achtergrond

De methode van Dr. Peter A Levine is gebaseerd op reacties van dieren in het wild en hoe zij met trauma omgaan. Zij lijken goed om te gaan met levensbedreigende ervaringen en trauma’s. De regelmechanismen van dieren, lijken op die van ons. Echter maken wij gebruik van een ander deel van de hersenen: de ratio, waardoor het ontladen van bepaalde emoties en trauma geblokkeerd kan worden. Als mens hebben we de neiging om ons zenuwstelsel te laten overmeesteren door gevoelens van bijvoorbeeld schaamte, het vellen van oordelen en door emoties van angst.

Methode

Door het stapsgewijs afwisselen van spanning en veiligheid wordt er een bepaald vertrouwen opgebouwd en kan de spanning veilig en geleidelijk ontladen worden.

De therapeut zal de cliënt helpen veilige plekken te vinden, dit kan zijn een veilige plek in het lichaam die niet is geactiveerd door trauma, of bijvoorbeeld een een veilige plek in de gedachten. Door de sensaties die met trauma te maken hebben op een veilige manier te ervaren, kan de persoon volledig de ruimte ervaren om het trauma te verwerken. Na deze behandeling ervaren mensen vaak een sterkte afname van spanningsklachten.

Bronnen:
https://petramensink.nl/somaticexperiencing.htm
https://www.goodtherapy.org/learn-about-therapy/types/somatic-experiencing

Jim van Os is een herstelgerichte psychiater, hoogleraar psychiatrische epidemiologie en Voorzitter Divisie Hersenen, UMC Utrecht. Jim van Os werkt op het raakvlak van ‘harde’ breinwetenschap, gezondheidszorgonderzoek, kunst en subjectieve ervaringen van mensen met ‘lived experience’ in de GGZ. Jim is ook familielid van mensen met psychosegevoeligheid.

Volg Jim van Os ook op LinkedInFacebookTwitter en YouTube of Wiki.

Wist je dat Jim van Os regelmatig nieuwe podcasts, mini-colleges en blogs plaatst?

  • Deel deze pagina: