Main content

Ik ben gelukkig heel ver gekomen in mijn herstel van een psychose. Eigenlijk zit ik in de laatste fase. De laatste stap zou afbouwen medicatie zijn.

Maar ik twijfel hevig. Ik wil namelijk nooit meer een psychose meemaken. En ik ben bang voor een ontwenningspsychose. Is die te voorkomen en hoe dan?

Mariska (55), Wageningen


Iedere week behandelen we een dilemma van een lezer in ‘Wat zou jij doen?’ Kijk voor het dilemma van deze week op onze Facebookpagina en laat daar of hieronder jouw mening of advies achter. Zo helpen lezers elkaar!

Wil je zelf een vraag vraag voorleggen? Stuur je vraag naar redactie@psychosenet.nl.

  • Deel deze pagina:

Reacties:

  1. Ik heb in 2011 een psychose gehad en ben vorig jaar heel langzaam begonnen met het afbouwen van mijn medicijnen. Ik ben nu enkele weken zonder anti-psychotica.
    Ik merk wel wat meer wisselingen in stemming, maar dit zijn lichte schommelingen. Waar ik wel oplet is mijn slaapgedrag.
    Ik merk dat wanneer ik korter slaap, wat ik nu in de zomer weleens doe doordat het sneller licht is, dat ik snel ongerust word. Ik heb overlegd met mijn behandelaar dat ik aan de bel trek wanneer ik voor de derde nacht slecht of kort slaap. Dan krijg ik een recept voor een doorslaapmiddel.
    Verder heb ik er vertrouwen in dat ik geen psychose meer zal krijgen!

  2. Ik hoor nog wel eens dat mensen tijdens het afbouwen onzeker kunnen worden over hun gevoelens.Deze kunnen oiv medicatie vlakker,gelijkmatiger worden en bij afbouw weer sterker en meer wisselend. Maar dat hoeft helemaal geen teken te zijn van psychose. Het is dan wel fijn als je een goede relatie hebt met je arts zodat regelmatig samen bekeken kan worden wat bepaalde veranderingen betekenen. Dat helpt wel bij het je veiliger voelen tijdens afbouw. En het kan ook heel geleidelijk…

  3. Mariska,
    Medicijnen kan je in overleg met je arts gebruiken zonodig. Het is niet zwart wit. Je kan medicijnen afbouwen en tijdelijk niet gebruiken en weer beginnen met medicijnen als je denkt dat je weer psychotisch begint te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *