In België is maandag de Te Gek!? campagne ‘Psychose ontwikkeld’ van start gegaan. Te Gek!? probeert, in samenwerking met de Vlaamse Vereniging voor Geestelijke Gezondheid, psychische problemen bespreekbaar te maken in de media en bij het grote publiek.
Jaarlijks ervaart ruim 20 procent van de bevolking psychische klachten en krijgt bijna de helft ooit in zijn of haar leven met een psychische aandoening te maken. Bijvoorbeeld een depressie, angststoornis of psychose. Toch is de kennis over psychische kwetsbaarheden binnen onze samenleving over het algemeen gering en heersen er veel vooroordelen. Dit wordt ook wel stigma genoemd.
Met name over psychose is kennis zeer beperkt en zijn de vooroordelen hardnekkig
Bijvoorbeeld het vooroordeel dat mensen met een psychose gevaarlijk zijn, ongeneeslijk ziek of lijden aan een vorm van psychopathie. Deze misvattingen maken het voor iemand met een psychosegevoeligheid extra moeilijk om openlijk over zijn of haar kwetsbaarheid te praten en leidt dit vaak tot gevoelens van schaamte en onbegrip.
Te Gek!? wilt dit jaar met zijn nieuwe campagne in Vlaanderen extra aandacht besteden aan psychose. Met de campagne streeft Te Gek!? (net als PsychoseNet) naar een correcte beeldvorming en probeert zij het taboe en stigma omtrent psychose aan te pakken.
In onderstaande vlog vertelt Brenda Froyen over de campagne en de aftrap tijdens de wielerkoers Belcanto Classic, waar zij zelf ook bij aanwezig was. De aftrap kun je ook hier terug zien.
Meer over de campagne lees je op Knack.be, hier vind je ook de korte documentaire ‘Ingewikkeld’ die filmaaksters Marie De Hert en Ellen Pollard in samenwerking met TeGek!? maakten over psychose.
Geef een antwoord