Main content

Vraag

Beste Dirk,



In mei 2014 heb ik een medicatie cymbalte antidepressiva geslikt. Dit medicijn werkte bij mij maar 5 a 6 weken goed, daarna werkte deze medicijn niet meer en maakte het niet uit of ik hem wel of niet innam. Deze antidepressiva werkt veel te sterk en ik was er veel te gevoelig voor, hierdoor ben ik manisch depressief geworden, ik ben toen ook meteen met deze medicatie gestopt. Ik merkte van mei 2014 tot maart 2016 dat als ik sporten bijna nooit egt goed kon zweten, wat ik vroeger wel deed. Ik had toen ook vaak stress. Van mei 2014 tot maart 2016 dacht ik dat mijn psychische lijden ondragelijk was ik wilde uit het leven stappen door zelfmoord of via euthanasie doen.



Ik voelde me door niemand begrepen, en ik gaf vaak aan dat ik mij niet fijn voelde.



Door de gebruik van de antidepressiva cymbalta in mei 2014, heb ik er geen fijne gevoel aan overgehouden. Ik voelde mij door die medicijn manisch depressief wat ik toen niet wist. dit heeft geresulteerd dat ik zelfmoordpoging met botbreuken tot gevolg heb ondernomen zonder succes.



van mei 2014 tot maart 2016 had ik last van een bipoliare stoornis (manisch depressiviteit) door gebruik van antidepressiva cymbalta, dat had ik toen zelf niet in de gaten.

In maart 2016 ben ik gestart met abilify 10 mg en na 8 weken na 15 mg omdat ik onrustig was, vanaf het eerst moment dat ik deze medicijn slikt kreeg ik heel veel energie ik kon de auto pakken en 7 uurtjes rijden zonder pauze te nemen, en ik had alleen veel water bij me. van deze medicijn. ik was in avond nog eens niet moe en snachts was ik ook niet moe. deze medicijn gaf mij in het begin egt heel veel energie ik kon geen rust meer nemen. Ik heb bijna alle bijwerking van deze medicijn ervaren, en op gegeven moment ging na een tijdje de medicatie klein beetje stabieler worden met bloedspiegel. Ik moest de abilify egt dagelijks op vaste tijden innemen als ik het vergat voelde ik mij wat minder.

Door die abilify voelde ik mij een stuk vrolijker. Alleen deze medicijn zorgde wel voor een bepaalde remming in mijn hersenen waardoor mijn concentratie focus blijvend iets anders waren dan voordat ik mijn medicatie starte. Toen ik van 10 mg abilify naar 15 mg abilify ging op gegeven traag nadenken dan normaal ik had even tijd nodig om te reageren.



GGZ, heeft bij mij autisme, lichtverstandelijke beperking en psychotische stoornis en depressieve stoornis eenmalige episode die diagnose vastgesteld. Mijn bipolaire stoornis is nooit door iemand aangegeven en ook niet onderzocht en vastgesteld.

Op 29 mei 2017, begon ik bepaalde klachten te krijgen.

zoals:

van ma t/m do kon ik maar 3 uur slapen snachts maar vaak pas om 06:00 smorgen viel ik in slaap tot 09:00 sochtends weer wakker

sinds donderdag heb ik 4 hele nachten niet geslapen.

Ik voel me om dit moment erg vermoeid, ik heb een bleek gezicht , voel me heel zwak ben niet scherp helemaal uitgeput wil het liefst in bed liggen maar kan niet slapen.

Ik ben flink en veel aan het piekeren sinds donderdag continu en ben veel aan het nadenken

ik merk dat ik vergeetachterachtiger wordt en dat mijn gezondheid steeds meer achteruit ieder uur gaat als ik iets ga verricht of ga bewegen.

ik heb depressieve gevoelens en gedachtes. en weinig rust in mijn hoofd



Ik heb gister een gesprek gehad met met een crisisdienst psychiater die vond dit geen acuut gevaar, en dat dit kan wachten. ik krijg ook geen acute opnamen bij ggz. de psychiater heeft mij gister temazepam van 10 mg maar dat heeft niet gewerkt ik was vanaf weer hele nacht in mijn kamer kon niet slapen en zat weer flink te piekeren en zorgen te maken.



Mijn slaapmedicatie moet samengaan met een medicatie voor de hersenen, evt antipsychotica antidrepressiva of medicijnen zoals lithuim.



wat raad u aan om nu te doen.



Mvg

Antwoord

beste Beka,

Sorry voor de late reactie.

Ik ben Dirk niet, maar zal toch antwoorden.



Het klinkt inderdaad alsof je een bipolaire stoornis hebt. Goed dat je aan de bel trekt dat het niet gaat.

Geef duidelijk aan dat je denkt een bipolaire stoornis te hebben en bespreek dit met je behandelaren. En als het niet gaat: blijf hulp zoeken bij behandelaren!



medicatie lijkt een goede oplossing, maar inderdaad zorgvuldig kijken wat. Een antidepressivum lijkt een slecht plan, en een stemmingsstabilisator klinkt verstandig. Een antipsychoticum werkt ook vaak als stemmingsstabilisator.



veel sterkte,

met vriendelijke groet,

Laura

Beantwoord door: Laura van Goor op 15 juli 2017
  • Deel deze pagina: