Main content

Vraag

Hallo Jeroen, ik heb je eerder een bericht gestuurd en ik kreeg een net antwoord. Ik denk alleen dat mijn probleem complexer ligt (spanningen en onrust) Ik heb namelijk ook spanningen als ik thuis ben en onrust en een groot deel van mijn creativiteit is verloren gegaan na de psychose en door die spanningen en onrust. Ik heb dagbesteding, o.a in een bio tuin, maar de activiteiten nemen af en beperken zich tot het maken van kerststukjes, ik ben op zoek naar ander vrijwilligerswerk. Ik heb aan de psychotherepeut gevraagd over EMDR. Ik mediteer op woensdag ochtend kort en doe twee keer per week yoga en sport. Ik ben soms radeloos en wil niet dat dit mijn leven nu is. Ik heb vrienden die me ondersteunen, maar die ik niet zo vaak zie, als ik zou willen.

Ik ben nu al nerveus om naar huis te gaan vanuit mijn vrijwilligerswerk en heb bijna een hele lorazepam ingenomen. Kortom ik durf niet naar huis..

Antwoord

Hoi Plien

Nerveus zijn van angst versus spanning voelen om moedige stappen te zetten.

Door angst kan de spanning nog verder oplopen en weglopen of vermijden is dan een logische stap. Ik begrijp dat je dan niet naar huis wilt.

Dat je dit leven niet wilt: je kan kleine en grote veranderingen doorvoeren pas als je accepteert en aanneemt wat er aan de hand is. Hoe kan je dit onderzoeken, welke zaken in je leven ben je tevreden over? Wat wil je veranderen? Welke basisemotie zitten onder deze spanning? Mag dat er zijn?

Probeer mensen om je heen te verzamelen die je hierin op een positieve manier zien en ondersteunen.

De enige die je leven minder complex kan maken dat ben je zelf. Je kan mensen vragen om met je mee te kijken om te onderzoeken waar je weer rust en houvast kan vinden en hoe je dit langzaamaan kan uitbreiden. Zo te lezen doe je al veel om hier zo goed mogelijk voor te zorgen. Eerlijk gezegd, ik vind het heel moeilijk om je een goed advies te geven. Kortgezegd: spanning is iets dat er uit moet, zoek net zo lang naar de juiste vorm tot je iets gevonden hebt dat als activiteit echt bij jou past. Om te ontdekken of het werkt is vrij gemakkelijk: als je minder gespannen bent daarna, of wellicht zelfs even ontspannen, dan ben je goed bezig! Wees geduldig, dat dit een langzaam proces is. Stel jezelf kleine doelen en geloof erin dat je ze kan bereiken. Beloon jezelf ervoor.

Ik wens je alle kracht en moed om kleine overwinningen op jezelf te boeken zodat je trots kan zijn als het je lukt de spanning de baas te zijn: eerste stap: toch naar huis gaan en tevreden mogen zijn dat je hebt doorgezet.

Hartelijke groet Jeroen

Beantwoord door: Jeroen Zwaal op 1 december 2017
  • Deel deze pagina: