Main content

Vraag

Ik zit met een wat vreemd, maar wel lastig probleem.

Nadat ik dit voorjaar heel snel de Risperdal mocht afbouwen, kwam al snel mijn seksualiteit terug. Aanvankelijk was ik aangenaam verrast. Maar eigenlijk sloegen deze gevoelens om in nogal heftige seksuele belevingen die ik steeds meer als onaangenaam ging ervaren. De hele dag werd mijn aandacht naar mijn onderlichaam (hele onderbuik) getrokken. Het deed bijna pijn. Op een gegeven moment ging het zo overheersen dat ik ervan overtuigd raakte dat het het gevolg was van een verkrachting in mijn puberjaren en begon tegen iedereen te roepen dat ik verkracht was destijds. Ik weet helemaal niets van een verkrachting uit die tijd en ’s nachts was het zo overheersend dat ik vaak lag te schreeuwen alsof dit steeds weer gebeurde. Misschien hoort het bij de psychose die zich al aan het opbouwen was. In feite was ik al vrij snel na het afbouwen hypomaan geworden. Helemaal euforisch over het terugkeren van mijn gevoel, de zon scheen aldoor en ik had een overmaat aan zelfvertrouwen.



Uiteindelijk waren de gevoelens in mijn onderbuik zo sterk dat ik op het laatst ’s nachts bij de eerst hulp stond omdat ik dacht dat ik moest bevallen.



Na opnieuw starten met Risperdal tijdens de opname, verdween het gevoel in mijn buik. Echter, ik probeer nu heel langzaam weer af te bouwen. Dat gaat per kwart mg en ik merk dat ik bij 1,5 mg niets voel daar, maar bij 1,25 mg die gevoelens weer terugkomen. Bij 1 mg zijn ze weer vol aanwezig. De hele dag een irritant overmatig gevoel van opwinding/brandend, bijna pijnlijk. Verder voel ik me goed bij het langzaam afbouwen. Ik slaap zelfs zonder slaapmiddelen weer goed en mijn gedachten zijn rustig. De angst is bijna niet meer aanwezig en ik heb geen euforie meer of ongewoon zelfvertrouwen.



Ik weet niet wat ik hiermee aan moet. Ik heb eindelijk voor over een maand een afspraak bij mijn nieuwe psychiater in de ouderenzorg en voel er niet veel voor dit met mijn huidige psychiater te bespreken waar mijn vertrouwen zo beschadigd is. Ik vind het ook lastig dit onderwerp meteen aan te snijden bij de nieuwe psychiater. Ik vind het een akelig idee, dat ik de Risperdal misschien moet blijven gebruiken om deze gevoelens te onderdrukken. Ze onderdrukken ook andere gevoelens, en dat wil ik niet. Ik heb verder geen geschiedenis met psychoses en gebruik het middel al meer dan 20 jaar en wil er graag weer van af.

Antwoord

beste Alida,



Het is altijd moeilijk een diagnose te stellen op schriftelijke info, maar het klinkt alsof je een bipolaire kwetsbaarheid hebt. Dat zou bij je klachten passen. De reden dat dit belangrijk kan zijn, is dat je daarmee specifiekere medicatie kan gaan gebruiken, die misschien beter werken om je stemming stabiel te houden (tegen depressies en (hypo)manieen) en je psychotische kwetsbaarheid tegengaan. Zoals bijvoorbeeld lithium.



Het is erg belangrijk en helemaal niet gek of vreemd om dit met je psychiater te bespreken. het is erg belangrijk dat je je goed voelt en een prettig gevoel hebt bij je eigen seksualiteit (voor jou passend, niet teveel en niet te weinig).



Mogelijk kan je de risperdal afbouwen (nog langzamer), mogelijk kan je de risperdal vervangen door iets anders waar je minder last van hebt.

Verder zou ik aan de huisarts vragen of je de statine (crestor), tegen hoog cholesterol, kan laten vervangen door iets anders, of kijken of je zonder kan (dieet?). Statines kunnen nl ook bijwerkingen geven die met je slaappatroon en stemming samenhangen.



Als je twijfelt over je diagnose of behandelmogelijkheden, kan je ook een second opinion aanvragen. Bij het kenniscentrumbipolairestoornissen,nl is een netwerk van psychiaters aangesloten die diagnostische en behandeladviezen geven. Dat kan je daarna weer voorleggen aan je (nieuwe) psychiater.



Ik hoop dat je hier wat mee kan. Sterkte.

met vriendelijke groet,

Laura



Beantwoord door: Laura van Goor op 15 juli 2017
  • Deel deze pagina: