Main content

Vraag

Na ruim 15 jaar herstel heb ik het idee dat de medicijnen, een minimale dosering antipyschotica hun doel voorbij gaan. Ik was ontzettend alert en nu steeds meer onverschillig en weinig initiatief. Ik blijf onzeker in sociale interactie in met name vreemde omgevingen/personen.


Welke stappen kan ik nemen om zorgvuldig besluit te maken te stoppen met de medicatie?





Ik geloof in training, van de hersenen, zoals denksport/bordspellen, jongleren, schaatsen/mtb rijden. De coordinatie van het lichaam kost veel moeite voor de hersenen.

Antwoord

Beste Sjaak,





Dank voor je bericht. Je bent in beweging aan het komen, good for you!





Het zou goed kunnen dat de onverschilligheid en het MO syndroom met de antipsychotica te maken hebben.





Om tot een goed besluit te komen moet je goed kijken wat we hier op de website over laten zien in de animaties en in de tekst. Ook hebben we al een aantal vragen hierover beantwoord aan eerdere lezers.



Waar het om gaat is:



(i) Verminder de medicatie HEEL langzaam, in overleg met de voorschrijver. Zeker als je lang gebruikt hebt is het belangrijk langzaam te stoppen. Gebruik eventueel taperingstrips (zie website)

(ii) Ga pas verminderen als je al een tijd stabiel bent

(iii) Zorg er voor dat iemand die je goed kent je monitort en monitor jezelf met bv PsyMate (zie website)

(iv) Ga minderen als er weinig stress is (en blijft)

(v) Het ziet er naar uit dat je je al goede copingstrategieën hebt eigengemaakt - maar doe eventueel een aantal sessies cognitieve gedragstherapie om met dingen als stemmen horen te leren omgaan (indien van toepassing)

(vi) Vergeet niet: de eerste 50% reduceren is makkelijk - de tweede helft moet je juist voorzichtig zijn.



Succes!

Beantwoord door: Jim van Os op 15 juli 2017
  • Deel deze pagina: