Main content

Vraag

"Wisselwerking lithium-Furosemide - intoxicatie?"

Ik wilde graag wat minderen met lithium 800 mg per dag, spiegel 0,61, al 7 jaren stabiel, v.w. hevige bijwerkingen: oedeem, obese, struma, schildkliervertraging. Lithium verlaagd naar 600 mg, maar krijg soort van ontwenningsverschijnselen. Heb dit nu 3 weken uitgehouden, een hypomanie lijkt de kop op te steken, word weer druk en lithium is gezakt naar 0,34. Begon met Furosemide 20 mg 2x per week, daarna om de 2 dagen, nu om de dag, maar nog meer bijwerkingen: in de ochtend duizelig, hoofdpijn, hevig oorsuizen, veel slaap door de dag. Heb ik nu een intoxicatie v.w. combinatie lithium met Furosemide, of zijn de klachten uitsluitend van de Furosemide? Heb gelezen dat het namelijk ook mogelijk is een intoxicatie op te lopen bij een lagere spiegel.

Antwoord

Beste Esther,



Furosemide gebruiken om de lithium te reguleren is niet echt een standaard praktijk en vergt close monitoring van de spiegels - je kunt snel een lithiumintoxicatie ontwikkelen met de combinatie. Wordt het goed gecontroleerd?



Misschien moet je lithium geleidelijker afbouwen. De eerste stap was 25% - misschien reageer je beter op stapjes van 10%...



Als het lastig blijkt om aan de lithium te sleutelen maar je wil toch minder cq iets anders dan moet je serieus overwegen met de voorschrijver om naar een alternatief te kijken - maar dit kan lastig zijn en heeft risico's. Het is een kwestie van de voordelen goed opwegen tegen de nadelen.



Beantwoord door: Jim van Os op 15 juli 2017
  • Deel deze pagina: