Main content

Vraag

Beste Dirk,

Ik woon in Oekraïne en heb een dochter van 18 die enkele psychoses heeft doorgemaakt. Ik kan hier geen goede hulp vinden, vandaar dat ik graag een vraag stel. Dochter slikt op het moment Aripiprazol 5 mg. Voelde zich goed, studeerde. Bij het zoeken naar de juiste dosis adviseerde psychiater 2,5 mg te proberen. Nu, een maand na de overstap naar 2,5 mg, is ze depressief. Mijn vraag - als aripiprazol dopamine blokkeert, en je verlaagt de dosis, lijkt het mij een logische reactie dat je depressief wordt. Kun je ooit afkicken zonder deze verschijnselen? Psychiater wil een antidepressant voorschrijven. Hoe wordt hier in NL standaard mee omgegaan? Hartelijk dank voor uw reactie.

Antwoord

Het is goed mogelijk dat de afbouw te snel is gegaan. Een apotheek vinden die bereid is om capsules te maken die bijvoorbeeld 4,5 mg bevatten, vervolgens 4 mg en zo langzaam naar beneden. De laatste lootjes zijn het zwaarst. zie ook: http://www.cinderella-tx.org/nl/

ook uitzoeken waardoor je dochter een psychose heeft gekregen; genetische factoren verklaren in deze erg weinig.

Wat is er gebeurd? is wellicht de belangrijkste vraag om mee te beginnen, en een simpel antwoord is vaak niet mogelijk, maar soms wel!

Zie ook het boek coming off psychiatric meds, the harm reduction method, ook vertaald naar het Nederlands, waarin tips voor alternatieven.

Deze gids is gratis te downloaden van de websites van the Freedom Center en het Icarus Project als online en printerklare versies. De gids is ook verkrijgbaar in het Spaans, Duits, Grieks, Japans, Bosnisch en andere talen.

Creative commons copyright 2012: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/.

Deze uitgave mag worden geprint, gekopieerd, gedeeld, gelinkt in zo veel exemplaren als je wilt, mits de bron wordt

genoemd en de inhoud niet wordt veranderd, en er geen financieel gewin bij is. Als je iets anders wilt neem dan contact met ons op.

Langdurend antipsychotica-gebruik dient - beginnen we steeds meer te beseffen - voorkomen te worden, maar gaat niet altijd.

Een antidepressivum toevoegen mee wachten, maar is soms onvermijdelijk.

Samen zoeken, naar begrijpen van wat er aan de hand is.

Beantwoord door: Dirk Corstens op 15 juli 2017
  • Deel deze pagina: