Main content

Vraag

Wat zijn eigenlijk de ontwenningsverschijnselen bij het afbouwen van een antipsychotica zoals risperidon? Ik kan op het internet geen informatie daar over vinden

Antwoord

Beste Johan, je stelt een interessante vraag en het kostte me even tijd om daarop een antwoord te vinden, nadat ook ik tevergeefs in de wetenschappelijke literatuur heb gezocht, en een superspecialist op het gebied van antipsychotica heb geraadpleegd. Er is haast niets over geschreven, en ik kan het ook niet uit eigen observatie berichten. In een overzichtsartikel uit 2006 werd geen duidelijk verschil gevonden in geleidelijk afbouwen tegenover abrupt stoppen. Toch is het common sense dat je elk medicijn het beste geleidelijk kunt afbouwen, dat geldt zeker voor benzodiazepinen ('pammen') en antidepressiva. Maar ik moet je een compleet antwoord dus schuldig blijven. Vriendelijke groet, Ralph Kupka

Beantwoord door: Ralph Kupka op 15 juli 2017
  • Deel deze pagina: