Main content

Vraag

Ik slik 14 jaar sertraline 100 mg.

Voor de zomer ben ik gaan afbouwen. Omdat het heel goed ging bouwde ik af in stappen van 25 mg.

Ik zit nu op 50 mg, maar ben gestopt met afbouwen omdat ik mij slecht voel. Ik ben heel somber.

Wat kan ik nu het beste doen?

 

Antwoord

Beste S.,

Bij afbouwen van medicijnen weet je niet van tevoren of dat zal gaan zoals je gepland en gehoopt had. Het kan zijn dat je tijdens het afbouwen klachten krijgt omdat je te snel afbouwt. Als dat gebeurt dan moet je niet doorgaan met afbouwen want dan zullen je klachten vrijwel zeker erger worden.

Wat je wel moet doen is met je behandelaar overleggen óf en hoe de snelheid waarmee je afbouwt moet worden verlaagd. Of dat je een tijdje op dezelfde dosis moet blijven (stabiliseren) om eerst af te wachten tot je klachten voldoende zijn verminderd voordat je weer verder gaat met afbouwen. Maar dan natuurlijk wel langzamer, omdat je dan weet dat de snelheid waarmee je eerder afbouwde voor jou te hoog was.

Belangrijk is dat je zelf tijdens het afbouwen goed oplet hoe dat voor jou gaat. Bij taperingstrips en stabilisatiestrips zit een zelfmonitoringformulier dat je daarbij helpt. Je moet dat één keer per dag invullen. Dat is niet moeilijk en kost je niet veel tijd. Als je dat doet dan help je jezelf en je behandelaar om te zien of het afbouwen goed blijft gaan of niet. Zodat tijdig kan worden ingegrepen als het afbouwen voor jou te snel gaat.

Door zo te werken, samen en in goed overleg met je behandelaar, maak je als het ware samen een reis waarbij je behandelaar je zo goed mogelijk helpt om veilig aan het eind te komen.

Je schrijft dat je je sertraline tot nog toe vanaf 100 mg hebt afgebouwd in stappen van 25 mg. Het is zeer goed mogelijk dat die stappen voor jou te groot waren. Als je verder gaat met afbouwen dan adviseer ik je om voor de verdere afbouw (veel) kleinere stappen te gaan maken. Met de standaardmedicatie die je behandelaar kan voorschrijven gaat dat heel moeilijk. Met taperingstrips is dat geen probleem.

Voordat je aan zo'n afbouwpoging gaat beginnen, raad ik je wel aan om met je behandelaar te bespreken of het verstandig is om daar al aan te beginnen als je je nu erg somber voelt. Ik kan daar verder niets over zeggen.

Ik hoop dat deze uitleg duidelijk is en dat je vertrouwen zult krijgen om nu of misschien later verder te gaan met het afbouwen van je sertraline.

Laat dit antwoord aan je behandelaar lezen, dan hoop ik dat jullie er samen uitkomen om jou zonder problemen helemaal met je sertraline te laten stoppen.

Vriendelijke groet,

Peter

INFORMATIE OVER AFBOUWMEDICATIE (taperingstrips) en hoe je behandelaar die aan jou kan voorschrijven, vind je op www.taperingstrip.nl (dit is een website van het User Research Center NL).

VERGOEDING VAN AFBOUWMEDICATIE: hierover is helaas nog steeds onduidelijkheid. Enkele zorgverzekeraars (met name DSW en ENO) vergoeden afbouwmedicatie, de meeste andere doen dat (nog) niet. Voor meer informatie hierover kun je terecht bij de Vereniging Afbouwmedicatie, die strijdt voor vergoeding.

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 35-50
Beantwoord door: Peter Groot op 25 september 2020
  • Deel deze pagina: