Main content

Je kunt (gratis en anoniem) chatten met PsychoseNet over alles wat te maken heeft met psychosegevoeligheid, stemmingsproblemen zoals depressie of manie, herstel van psychische klachten.

In het gesprek kun je je verhaal kwijt, je vragen stellen en advies krijgen. Je voert het gesprek met een hulpverlener of (familie) ervaringsdeskundige. De chats zijn in principe eenmalig. Eventueel is het mogelijk 5x met een bepaalde medewerker af te spreken.

Via de chat kunnen we geen hulp bieden in acute situaties of ingaan op specifieke vragen over bijvoorbeeld medicatie of behandeling. Voor algemene vragen en algemeen advies over deze onderwerpen kun je terecht bij de experts van ons eSpreekuur.

Wanneer kun je met ons chatten?

Onze chatmedewerkers zitten iedere dag voor je klaar, ook in het weekend. Je kunt chatgesprekken met ons starten op de volgende tijdstippen:

  • Overdag: 9.00 – 16.30 uur
  • ’s Avonds: 20.00 – 22.30 uur

Je kunt heel gemakkelijk zien of onze chat is geopend. Wanneer onderstaande groengekleurde scherm zichtbaar is op

FAQ

Je kunt op PsychoseNet chatgesprekken starten op de volgende tijdstippen, ook in het weekend:

Overdag: 9.00 – 16.30 uur
’s Avonds: 20.00 – 22.30 uur

Hoe kan ik zien of de PsychoseNet chat is geopend?

Je kunt heel gemakkelijk zien of onze chat is geopend: Wanneer de lichtblauw gekleurde tab zichtbaar is op PsychoseNet met de tekst ‘Chatten?’, dan is onze chat geopend, je kunt nu met een chatmedewerker chatten.

Hoe start ik een chat gesprek?

  • Klik op de Tab ‘Chatten?’
  • Door op deze tab te klikken opent zich dit scherm net twee knoppen. Klik op de knop ‘Ja, graag’.
  • Voer je anonieme gegevens in

Je kunt gebruikmaken van een nickname/schuilnaam, je kan ook een andere leeftijd opgeven als je dat prettig vindt. Je helpt met deze gegevens onze chat professional om het gesprek soepel te starten.

  • Door te klikken op de knop ‘Start chat’ begin je de chat
  • Het kan soms druk zijn, het kan voorkomen dat je even moet wachten tot er een medewerker beschikbaar is.

In een chat gesprek met PsychoseNet gesprek kun je je verhaal kwijt, je vragen stellen en advies krijgen

Je voert het gesprek met een hulpverlener of (familie) ervaringsdeskundige. In het gesprek kun je je verhaal kwijt, je vragen stellen en advies krijgen.

De chats zijn in principe eenmalig. Eventueel is het mogelijk 5x met een bepaalde medewerker af te spreken.

Via de chat kunnen we geen hulp bieden in acute situaties. Onze medewerkers kunnen ook niet ingaan op specifieke vragen over bijvoorbeeld medicatie of behandeling.

De chat is niet voor crisissituaties of voor persoonlijke/medicatievragen

Voor algemene vragen en algemeen advies over deze onderwerpen kun je terecht bij de experts van ons eSpreekuur.

De PsychoseNet Chat is goed beveiligd. PsychoseNet gebruikt professionele software van software-leverancier Serviant om de chat-gesprekken mee te voeren.

Serviant Live Chat is een Nederlands product met speciale aandacht voor beveiliging en privacy. Chatdeelnemers kunnen met deze software volledig anoniem blijven. PsychoseNet voldoet hiermee aan de regelgeving rond de bescherming (van de persoonsgegevens).

Dat kan twee oorzaken hebben:

1. Buiten openingstijden: Het chatteam van PsychoseNet is niet aan het werk

2. Wel binnen openingstijden, en toch is de chat gesloten?

Het kan voorkomen dat de chat wel is geopend, maar dat al onze medewerkers op het moment in gesprek zijn

Dan volgt (tijdelijk) de melding dat de chat is gesloten: zodra er weer ruimte is komt de melding ‘Chatten?’ weer tevoorschijn onderin het scherm. Je kan je dan weer melden voor een gesprek.

Wat kan je doen als je graag wilt chatten en de chat is gesloten?

Je kunt op een ander moment terug komen om te checken of de chat weer geopend is. Of je kunt een persoonlijke chat afspraak maken met één van onze professionals om te chatten.

Wil je een afspraak maken voor een chat gesprek?

Stuur dan een mail met dit verzoek naar: chat@psychosenet.nl.

Heb je een chat-afspraak?

Via deze link kun je jouw chat gesprek starten.

Na afloop van het chatgesprek

Als je klaar bent met chatten krijg je nog een aantal vragen. Als je deze invult help je ons om de chat te evalueren en te verbeteren.

Review(s):

Ja, soms zijn woorden genoeg. En doet het er even niet toe hoe je je net daarvoor nog voelde. Dit soort dingetjes, of het nou klein of groot is, doen mij echt wel goed en dan ben ik blij dat ik hier kan chatten en dat het ook gewoon helpt om er over na te denken.. En dan maakt het niet uit dat ik misschien 5 of 6 of 20x terug kom. Als het maar werkt en dat ik wel op het juiste pad blijf!Sarina

Jim van Os is een herstelgerichte psychiater, hoogleraar psychiatrische epidemiologie en Voorzitter Divisie Hersenen, UMC Utrecht. Jim van Os werkt op het raakvlak van ‘harde’ breinwetenschap, gezondheidszorgonderzoek, kunst en subjectieve ervaringen van mensen met ‘lived experience’ in de GGZ. Jim is ook familielid van mensen met psychosegevoeligheid.

Volg Jim van Os ook op LinkedInFacebookTwitter en YouTube of Wiki.

Wist je dat Jim van Os regelmatig nieuwe podcasts, mini-colleges en blogs plaatst?

  • Deel deze pagina: