Main content

Vraag

Vorig jaar heb ik vijf maanden oxazepam en Dormicum geslikt, daarna heb ik in 6 maanden alles afgebouwd.

Nu heb ik ineens een terugval met precies dezelfde onttrekkingsverschijnselen als ik in de afbouwperiode had.

Mijn huisarts gelooft niet dat dit nog onttrekkingsverschijnselen zijn.

Wat zijn uw gedachten hierover?

Hartelijk dank.

Antwoord

Beste A.,

De vraag die je stelt is lastig te beantwoorden. Heel lang is gedacht dat onttrekkingsverschijnselen na zo'n lange tijd niet meer zouden optreden, maar het wordt steeds duidelijker dat dat soms wel degelijk mogelijk is. Maar bij wie en wanneer en waarom, dat begrijpen we niet goed. We weten hier gewoon nog niet genoeg van, ook omdat hiernaar nog maar heel weinig goed onderzoek is gedaan.

Voor jou betekent dit dat je huisarts gelijk kan hebben en dat je klachten door iets anders worden veroorzaakt dan door het afbouwen van je oxazepam en je Dormicum een half jaar geleden. Maar helemaal uitsluiten dat die klachten toch iets met dat afbouwen te maken hebben is denk ik niet mogelijk.

Praktisch gezien betekent dit voor jou en je huisarts dat het de moeite loont om te onderzoeken of er misschien iets is gebeurd in jouw leven wat je huidige klachten kan verklaren, want dan is daar hopelijk ook iets aan te doen.

Verder is er de mogelijkheid om voorzichtig te testen of je huidige klachten toch te maken hebben met het stoppen met je oxazepam. Dat kun je doen door weer een hele lage dosis oxazepam te gaan gebruiken, één mg kan daarvoor mogelijk al genoeg zijn om vrij snel iets aan je huidige klachten te doen. Als zo'n lage dosis jou zou helpen dan weten jij en je behandelaar dan ook dat je klachten inderdaad onttrekkingsverschijnselen waren. Als dit niet helpt dan moeten jij en je huisarts de oorzaak waarschijnlijk toch ergens anders zoeken en dan kun je weer met die lage dosis gaan stoppen.

Zo'n zoektocht, want dat is het, moet je vooral samen met je huisarts maken want dat biedt jullie de grootste kans om een oplossing te vinden voor je klachten. Ik hoop voor jou dat dat ook zal lukken.

Meer over hoe verantwoord afbouwen moet gaan, kun je ten slotte rustig nalezen in de tips voor afbouwen van medicatie.

Met vriendelijke groet,

Peter


Logo biografie Peter Groot

Dr. Peter C. Groot, onderzoeker en ervaringsdeskundige, User Research Centre, Utrecht University UMC.

INFORMATIE OVER AFBOUWMEDICATIE (taperingstrips, stabilisatiestrips, switch-strips en strips op maat) en hoe die kan worden voorgeschreven is te vinden op www.taperingstrip.nl (dit is een website van het User Research Center NL).

VERGOEDING VAN AFBOUWMEDICATIE: hierover is helaas nog steeds onduidelijkheid. Enkele zorgverzekeraars (met name DSW en ENO) vergoeden afbouwmedicatie, de meeste andere doen dat (nog) niet. Meer informatie hierover is te vinden bij de Vereniging Afbouwmedicatie, die strijdt voor vergoeding.

TIPS VOOR HET AFBOUWEN VAN MEDICATIE van Prof. dr. Jim van Os: https://www.psychosenet.nl/medicatie/medicatie-afbouwen/tips-voor-het-afbouwen-van-medicatie/

Meer informatie over medicatie:

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 65+
Beantwoord door: Peter Groot op 15 april 2022
  • Deel deze pagina: