Main content

Vraag

Hoi Jim,

Momenteel bouw ik venlafaxine af door middel van taperingstrips.

Het gaat eigenlijk best goed, mijn gevoelens komen steeds meer terug. Wel heb ik iedere dag last van een soort drukkend gevoel op mijn borst. Vooral bij inspanning en als ik lig.

Ik mediteer en neem mijn rust. Slapen gaat gelukkig goed.

Kun jij me uitleggen waar deze klacht vandaan kan komen?

Alvast bedankt!

 

Antwoord

Hoi C.,

De druk op de borst bij inspanning en in rust kan wellicht te maken hebben met de afbouw van de medicatie - de verschijnselen kunnen werkelijk heel breed zijn.

In dat geval moet je in overleg met de voorschrijver misschien even pas op de plaats maken en/of een beetje verhogen tot het weer comfortabel is zoals beschreven in onze 33 tips voor het afbouwen van medicatie.

Aan de andere kant kan druk op de borst bij inspanning wijzen op een verandering in de doorbloeding van de hartspier (die verder niets te maken hoeft te hebben met de medicatieafbouw), dus altijd veilig om hier even met de huisarts over te spreken - die eventueel, als er aanleiding is, even een ECG laat maken om te kijken of alles in orde is.

Hope this helps!

Groet,

Jim

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 35-50
Beantwoord door: Jim van Os op 13 november 2020
  • Deel deze pagina: