Main content

Vraag

Beste Peter,

Ik heb problemen met de afbouw van mijn Efexor. Ik heb in ongeveer vijf maanden afgebouwd van een hele pil (37.5 mg) naar nu een achtste-pil. Dat is al problematisch want ze zijn niet identiek qua grootte.

Ik ben ongeveer twee jaar geleden cold turkey gestopt, na twee jaar gebruik, op advies van mijn huisarts en dat gaf hele grote ellende. Ik zat aan de grond met paniekaanvallen en complete hopeloosheid. Achteraf een heel dom advies van mijn huisarts. Ook nu gaf een (andere) huisarts mij een slecht advies, namelijk om de dag nemen en dan stoppen.

Mijn probleem nu is dat ik weer, in iets lichtere vorm, dezelfde symptomen begin te voelen als na het cold turkey stoppen. Dat maakt mij heel bang.

Wat kan ik nu het beste doen?

Ik waardeer het heel erg dat er iemand onderzoek doet hiernaar. Ik ben erg bang om weer aan de grond te raken en ik kan, naast u, niemand vinden die mij hierover kan adviseren.

Bedankt en ik hoor heel graag van u.

Met vriendelijke groet.

Antwoord

Beste G.,

Uit wat je schrijft concludeer ik dat je zelf al een redelijk goed beeld hebt van wat een goede manier is om je venlafaxine vanuit de situatie waarin je nu zit verantwoord te kunnen afbouwen. Namelijk door te stabiliseren op de dosis waarop je nu zit, of eventueel op een dosis die nog iets hoger ligt. Als je merkt dat je klachten daardoor minder worden dan kun je een tijdje op die dosis blijven tot je je goed en sterk genoeg voelt om opnieuw te gaan afbouwen. Alleen moet je dat dan veel geleidelijker doen dan je eerder kon doen, want met de medicatie waar je nu over beschikt is verantwoord afbouwen in de praktijk niet goed mogelijk. Met behulp van taperingstrips kan zo'n verantwoorde afbouw, in een tempo dat voor jou passend is, wel heel goed. En je behandelaar kan je daar dan ook goed bij helpen.

Hoe verantwoord afbouwen in zijn werk gaat, al dan niet met behulp van taperingstrips, kun je nalezen in de tips voor afbouw van medicatie.

Ten slotte: cold turkey afbouwen vanaf de laagste dosering van venlafaxine van 37.5 mg is inderdaad helemaal geen goed advies. Hetzelfde geldt voor om de dag slikken. Als je dat bij venlafaxine doet dan krijg je om de dag last van onttrekkingsverschijnselen waardoor je je nooit goed zal voelen. Dat moet je dus nooit doen.

Ik hoop dat dit antwoord je helpt en dat het je zal lukken om je venlafaxine, in goede samenwerking met je behandelaar, zonder problemen op een goede manier helemaal af te bouwen. Ik wens je daarbij veel succes.

Met vriendelijke groet,

Peter


Logo biografie Peter Groot

Dr. Peter C. Groot, onderzoeker en ervaringsdeskundige, User Research Centre, Utrecht University UMC.

INFORMATIE OVER AFBOUWMEDICATIE (taperingstrips, stabilisatiestrips, switch-strips en strips op maat) en hoe die kan worden voorgeschreven is te vinden op www.taperingstrip.nl (dit is een website van het User Research Center NL).

VERGOEDING VAN AFBOUWMEDICATIE: hierover is helaas nog steeds onduidelijkheid. Enkele zorgverzekeraars (met name DSW en ENO) vergoeden afbouwmedicatie, de meeste andere doen dat (nog) niet. Meer informatie hierover is te vinden bij de Vereniging Afbouwmedicatie, die strijdt voor vergoeding.

TIPS VOOR HET AFBOUWEN VAN MEDICATIE van Prof. dr. Jim van Os: https://www.psychosenet.nl/medicatie/medicatie-afbouwen/tips-voor-het-afbouwen-van-medicatie/

Meer informatie over medicatie:

Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie 20-35
Beantwoord door: Peter Groot op 25 april 2022
  • Deel deze pagina: