Main content

Vraag

Ongeveer 9 jaar geleden ben ik op aandragen van een psychiater begonnen met venlefaxine vetard (112,5 mg/dag) als medicijn tegen depressie en angst- en paniekaanvallen. Naast venlafaxine ben ik ook oxazepam gaan gebruiken wanneer een angst-, paniekaanval door de venlafaxine heenbrak. Na verloop van tijd ben ik gaan twijfelen aan nut en noodzaak van de venlafaxine, omdat ik toch geregeld angst- en paniekaanvallen had. Daarom afgebouwd naar 75 mg per dag. Dat ging prima. Na weer een periode afgebouwd naar 37,5 mg per dag. Ook dat ging goed. De volgende stap, u raadt het al, van 37,5 mg per dag naar 0 was een drama. Helaas weer terug naar 37,5 mg per dag. Dat gaf voldoende rust. De huisarts gaf aan dat ik het middel wel mijn hele verdere leven zou moeten slikken. Daar werd ik niet blij van. Nam daar ook geen genoegen mee. Dus ik ben weer af gaan bouwen, nu geleidelijk. Korrels tellen. Dat verliep goed. Om de zoveel weken korrels minder. Op een gegeven moment van 20 naar 15 korrels, maar toen ging het weer erg mis. Paniekaanvallen, denken dood te gaan, huilbuien. Dus weer terug naar 20 korrels. Dat lostte gelukkig de problemen op. Enige weken 20 korrels aangehouden, maar toch weer begonnen met afbouwen in een tempo van 1 korrel per 5 dagen minder. Nu ben ik op 6 korrels aangekomen, maar voel ik continue op de achtergrond (soms ook op de voorgrond) angst, huilbuien en paniek. 6 korrels staat voor ongeveer 1,5 mg, daar waar ik begonnen ben met 112,5 mg. Mijn vraag is, moet ik nu nog langzamer gaan afbouwen of wat moet ik anders doen? Ik ben ten einde raad. Ik schrik ’s nachts wakker met het gevoel te verdrinken / te stikken. Vreselijk gevoel. Ik wil ook geen oxazepam meer nemen. Wat kan ik doen?

 

Antwoord

Afbouw van venlafaxine, vooral in de laatste fase, kan bij sommige mensen veel onttrekkingsverschijnselen opleveren. Je bent dus zeker niet de enige persoon die hier last van heeft. Daarom zijn er 'taperingstrips' ontworpen die een heel geleidelijke afbouw mogelijk maken en daarmee de onttrekkingsverschijnselen kunnen beperken.

Kijk eens op de website www.taperingstrips.nl en bespreek met je arts wat voor jou een wenselijk tempo zou zijn.

Vriendelijke groet,

Ralph Kupka

Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie 50-65
Beantwoord door: Ralph Kupka op 25 maart 2020
  • Deel deze pagina: