Veel gezochte termen

De PsychoseNet Kennisbank

Beantwoord door

Auteur

expert avatar

Prof. dr. Ralph Kupka is emeritus Hoogleraar Psychiatrie (Bipolaire Stoornissen) bij het Amsterdam UMC / locatie VUmc. Hij is Vice-President of Education van de International Society for Bipolar Disorders (ISBD) en daarnaast bestuurslid van de Alliantie Kwaliteit GGZ (Akwa).

Hoe uit ik mijn zorgen op een respectvolle manier?

Vraag

Een goede vriend waar ik momenteel ook mee samenwerk is bipolair en begint voortekenen van een (hypo)manie te vertonen in zijn gedrag, waar hij mij voor gewaarschuwd heeft. Ik geniet van onze samenwerking en ook hoe enthousiast en gedreven hij is, maar ik vrees dat de werkdruk een manie aan het uitlokken is. Ik wil hier graag met hem over in gesprek gaan, maar ik wil hem ook niet kwetsen of afschrikken.

Wat zou een respectvolle manier zijn om dit met hem te bespreken, als goede maar ook bezorgde vriend?

Antwoord

Beste I.,

Bespreek wat je momenteel aan hem opmerkt. Verwijs naar het gesprek dat jullie hierover hebben gehad. Vraag of hij zelf ook een verandering in zijn gedrag opmerkt.

Respectvol optreden heeft vooral met de toon te maken, en laten zien dat je iemand serieus neemt, inclusief dat wat kennelijk eerder besproken is. Het is aan hem om hier iets mee te doen.

Vriendelijke groet,

Ralph Kupka

Beantwoord door: Ralph Kupka op 22 juni 2026

Gerelateerd

Meer over

Bipolariteit, manie, hypomanie
Naasten

Lees ook