Veel gezochte termen

De PsychoseNet Kennisbank

Beantwoord door

Expert Avatar

Jim van Os is een herstelgerichte psychiater, hoogleraar psychiatrische epidemiologie en Voorzitter Divisie Hersenen, UMC Utrecht. Hij werkt op het raakvlak van ‘harde’ breinwetenschap, gezondheidszorgonderzoek, kunst en subjectieve ervaringen van mensen met ‘lived experience’ in de GGZ. Jim is ook familielid van mensen met psychosegevoeligheid.

Is het normaal dat angsten terugkomen na afbouwen Haldol?

Vraag

Ik heb vijf jaar geleden vanuit een angststoring een psychose gehad, helemaal doorgeschoten in mijn angst. Ze hebben me toen twee weken opgenomen en ik heb onder dwang aan de antipsychotica gegaan: Seroquel, Haldol en escitalopram en lorazepam om mijn angsten te onderdrukken.

Ik heb al de Seroquel afgebouwd en de Lorazepam,

Ik ben nu sinds twee weken de Haldol af te bouwen, ik ben nu bezig met de eerste stap van 0,5 mg. Wat mij opvalt na twee weken dat de angsten sneller terug komen en ik weer aan de Lorazepam moet. Gelukkig heb ik de angsten nu meer onder controle dus ik schiet niet meer door in de paniek.

Mijn vraag aan jou is of het normaal is dat die angsten weer zo sterk terug komen. En ook wat staat me te wachten bij het afbouwen van de Escitalopram, die als volgende op het programma staat?

Antwoord

Dank voor je vraag, moedig bezig!!!

Het feit dat de angst zich weer manifesteert als de medicaties naar beneden gaan is niet helemaal onverwacht.

Het lijkt me niet de bedoeling om die dan weer te gaan onderdrukken met lorazepam, want dan begin je weer van voren af aan. Chemische onderdrukking werkt maar tot zover.

Angst kun je het beste - althans op de lange termijn - aanpakken door het juist leren te verdragen en er naar toe te gaan, in plaats van er van weg te lopen door het chemisch te onderdrukken. Met andere woorden, nu je de medicaties aan het verminderen bent lijkt me een goede strategie om te kijken of je met meditatie, yoga, psychotherapie, hardlopen of op andere wijzen de angst kan leren verdragen in plaats van chemisch te onderdrukken.

Heel hard en heel moeilijk werk, maar als ik het zo lees ben je er blijkbaar al in geslaagd het ten dele te realiseren, hetgeen MEGA goed is.

Een bijzondere prestatie die vraagt om meer!

Stoppen met Escitalopram kan vaak zonder problemen, maar het is afwachten hoe dat bij jou gaat uitpakken. Zorg in ieder geval dat er hyperbolisch wordt afgebouwd in overleg met je arts, zie deze link)

 

Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie 61
Beantwoord door: Jim van Os op 1 april 2019

Gerelateerd

Meer over

Afbouwen

Lees ook