Main content

Vraag

Ik ben sinds zaterdag 16 mei helemaal gestopt met venlafaxine. Lange afbouw gehad van 8 weken op de laagste dosering.

Ik voel me extreem zenuwachtig de hele dag door. Ben erg licht in mijn hoofd en heb erg veel last van zere schouders en nek. Ik ben over het geheel genomen niet fit.

Hoelang kunnen deze klachten aanhouden en wanneer moet ik aan de bel trekken?

Antwoord

Beste A.,

Hoelang de klachten zullen duren waar je nu last van hebt kan denk ik niemand zeggen. Misschien worden ze vanzelf minder, maar het is ook mogelijk dat ze erger worden.

Het is verder goed mogelijk dat ze snel verdwijnen als je opnieuw venlafaxine gaat gebruiken. Uit ervaringen van patiënten blijkt dat een lage dosering vaak al genoeg kan zijn. Daarbij moet je denken aan de laagste dosering waarop je tijdens het afbouwen nog geen last had van je huidige klachten (ik hoop dat je dat ongeveer weet). Als die dosering snel helpt, dan weet je vrijwel zeker dat waar je nu last van hebt onttrekkingsverschijnselen zijn. En in dat geval kun je na een tijdje op die dosis, wanneer je je weer goed voelt, opnieuw proberen om af te bouwen, alleen dan wel veel langzamer.

Maar het is dus ook mogelijk dat er iets anders aan de hand is. Ik kan dat niet bepalen. Daarom adviseer ik je om zo snel mogelijk contact op te nemen met je behandelaar om te bespreken wat er aan je klachten gedaan kan worden.

Ik hoop dat dit antwoord je zal helpen om snel een oplossing te vinden.

Met vriendelijke groet,

Peter

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 35-50
Beantwoord door: Peter Groot op 19 mei 2020
  • Deel deze pagina: