Veel gezochte termen

De PsychoseNet Kennisbank

Beantwoord door

Expert Avatar

Remke van Staveren is psychiater. Ze werkt bij BuurtzorgT in Amsterdam, en is medeoprichter en consulent van de afbouwpoli van GGZ Noord-Holland-Noord. Ze schreef meerdere boeken, waaronder het boek Minder Slikken, een publieksboek over verantwoord afbouwen van psychofarmaca.

Waarom doet lorazepam na twee weken niks meer?

Vraag

Hoi Remke,

Ik heb een vraag over jouw antwoord op mijn eerdere vraag. Je schreef dat lorazepam na twee weken niets meer doet. Wil je dat uitleggen?

Ik slik de lorazepam nu een week of 6. Is het nu een goed moment om te gaan afbouwen?

De huisarts adviseert om eerst stabiel te worden, maar hoe bepaal ik dat?

Hartelijk dank.

Antwoord

Dag J.,

Lorazepam is een verslavend middel, na ongeveer twee weken heeft het lichaam (in dit geval de hersenen) zich aangepast aan het middel en werkt het niet meer, maar kun je ondertussen ook niet zonder. Mensen gaan dan vaak de dosering ophogen om nog iets van effect te voelen, maar dan heb je een steeds hogere dosering nodig.

Stabiliseren betekent dat je het lichaam de tijd geeft om zich weer aan de nieuwe, mindere dosering, aan te passen. Bij lorazepam gaat het om een neurotransmitter die wij GABA noemen. Je lichaam moet weer leren zelf GABA aan te maken.

Hoelang dat duurt is voor ieder mens weer anders, ook afhankelijk van hoelang je het middel al gebruikt, maar over het algemeen een paar weken. Dat je gestabiliseerd bent merk je als je geen ontwenningsverschijnselen meer ervaart.

Hoop dat ik het goed uitleg zo.

Met vriendelijke groet,

Remke

Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie 50-65
Beantwoord door: Remke van Staveren op 3 januari 2023

Gerelateerd

Meer over

benzodiazepinen
Medicatie

Lees ook