Main content

Vraag

Beste Dhr. van Os, hoe wordt een terugval na het stoppen van antipsychotica genoemd? DPS (disfunctionele perceptie syndroom) of opnieuw een psychose?

 

 

Antwoord

Beste P,

Er is geen absoluut onderscheid, wat je het beste kan doen is kijken naar deze dingen:

1. Werd er voldoende langzaam afgebouwd?

2. Hoe snel ontstond de psychose na afbouw? Direct er na of na een tijd?

3. Hoe gevoelig was de persoon om psychotisch te worden toen er nog medicatie werd gebruikt?

4. Hoe gevoelig was de persoon, toen er nog medicatie werd gebruikt, om direct psychotisch te worden als hij de medicatie een paar dagen vergeten was?

5. Hoeveel stressfactoren speelden er tijdens de afbouw en de psychose die erna optrad?

6. Zijn er nog andere middelen gebruikt, of is er cannabis gebruikt?

7. In hoeverre waren de leefsituatie, de dagstructuur en het slaappatroon stabiel in de periode van afbouw en voor de terugval?

8. Had de persoon in het verleden snel last van bewegingsstoornissen op medicatie?

9. Is er over de jaren een patroon geweest van steeds meer terugval ondanks medicatiegebruik?

Al deze vragen zijn belangrijk voor het bepalen van het meest waarschijnlijke scenario, maar het is geen hard science.

Probeer dit te bespreken met je psychiater.

Groetjes Jim

Beantwoord door: jim van Os op 9 november 2018
  • Deel deze pagina: