Main content

Vraag

Ik gebruik reeds jaren oxazepam, 3x daags 10 mg. Sinds twee maanden neem ik 3x daags 20 mg. Ik ben nu sinds een week overgezet op diazepam, 4x daags 10 mg.

Klopt het dat ik zo abrupt de oxazepam kon laten staan? Van 60 mg naar nul en dan in één keer van nul naar 40 mg diazepam?

Ik heb erg last van stroomstootjes in mijn hoofd, ben zeer geagiteerd en erg moe.

Is dit een kwestie van gewenning aan de diazepam of onttrekking van de oxazepam?

Ik lijd aan een angst- en paniekstoornis gecombineerd met OCD. Ook gebruik ik sertraline.

Ik maak me veel zorgen.

Antwoord

Beste T.,

Het overstappen van een medicijn op een ander medicijn (switchen) moet voorzichtig gebeuren om klachten door zo'n overstap zoveel mogelijk te voorkomen. Als zo'n switch niet goed gaat dan kan dat gemakkelijk tot klachten leiden zoals jij die nu hebt. Die klachten kunnen onttrekkingsverschijnselen zijn door het in één keer stoppen met oxazepam, maar ook klachten doordat je nu misschien een te hoge dosis diazepam gebruikt waar je lichaam nog aan moet wennen. Ik leg je uit hoe dat zit.

Oxazepam heeft een redelijk korte halfwaardetijd van tussen de 4 en 15 uur (mensen kunnen hierin onderling nogal van elkaar verschillen). Die halfwaardetijd is een maat voor de snelheid waarmee de oxazepam na inname weer uit je lichaam verdwijnt. Dat dat bij oxazepam vrij snel gaat, is de reden waarom mensen oxazepam vaak meerdere keren per dag innemen (in jouw geval 3x per dag). Diazepam heeft een veel langere halfwaardetijd van tussen de 20 en 48 uur. Daarom nemen mensen diazepam vaak maar één keer per dag in. Ik begrijp daarom niet goed waarom je nu 4x per dag diazepam moet innemen. Je kunt aan je behandelaar vragen waarom dat zo is. Wat je ook aan je behandelaar kunt vragen is waarom je nu 40 mg diazepam moet gaan gebruiken. De zogenaamde 'Defined Daily Dose' voor diazepam is namelijk 10 mg en voor oxazepam 50 mg. Dat betekent dat de dosis van 60 mg oxazepam die je gebruikte overeenkomt met een dosis van 12 mg diazepam. Maar je gebruikt nu 4x 10 mg = 40 mg diazepam, dus meer dan 3x zoveel.

Er spelen hierdoor bij jou twee dingen door elkaar. Aan de ene kant kunnen je klachten komen doordat je abrupt met oxazepam bent gestopt en dan praten we over onttrekkingsverschijnselen. Aan de andere kant kunnen je klachten komen doordat de dosis van de diazepam die je nu al een week gebruikt inmiddels zoveel hoger is dan de vergelijkbare dosis oxazepam waar je lichaam aan gewend was. Het meest waarschijnlijke lijkt mij dat die twee dingen allebei een rol spelen.

Je moet met je behandelaar bespreken en samen beslissen hoe jullie dit gaan oplossen. Daarbij zijn er verschillende mogelijkheden. Het verlagen van de dosis diazepam, teruggaan naar een dosering oxazepam waarbij je eerder geen onttrekkingsverschijnselen had en misschien weet je behandelaar nog andere mogelijkheden. In alle gevallen zal het een kwestie van voorzichtig uitproberen zijn, waarbij jullie er samen voor moeten zorgen dat goed wordt opgelet hoe het voor jou gaat.

Als laatste wil ik je nog meegeven dat je, als je nu of in de toekomst zou besluiten te stoppen met diazepam of oxazepam, dat dan heel geleidelijk moet gaat doen. De klachten die je nu hebt laten zien dat je gemakkelijk problemen kunt krijgen als doseringen te snel in één keer veranderen. Zo'n geleidelijke afbouw is goed mogelijk met behulp van afbouwmedicatie (taperingstrips, stabilisatiestrips). Met behulp van de standaarddoseringen van de apotheker is het voor je behandelaar daarentegen heel moeilijk om jou hier goed bij te helpen.

Hoewel ik geen kant-en-klare oplossing voor je heb, hoop ik dat je met dit antwoord toch geholpen bent en dat het je zal helpen om snel iets aan je huidige klachten te kunnen doen.

Met vriendelijke groet,

Peter


Logo biografie Peter Groot

Dr. Peter C. Groot, onderzoeker en ervaringsdeskundige, User Research Centre, Utrecht University UMC.

INFORMATIE OVER AFBOUWMEDICATIE (taperingstrips, stabilisatiestrips, switchstrips en strips op maat) en hoe die kan worden voorgeschreven is te vinden op www.taperingstrip.nl (dit is een website van het User Research Center NL).

TIPS VOOR HET AFBOUWEN VAN MEDICATIE van Prof. dr. Jim van Os: https://www.psychosenet.nl/medicatie/medicatie-afbouwen/tips-voor-het-afbouwen-van-medicatie/

Meer informatie over medicatie:

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 35-50
Beantwoord door: Peter Groot op 2 februari 2022
  • Deel deze pagina: