Main content

Vraag

Ik heb de laatste tijd ‘schrik’ van mijn gedachten. Bij alles wat ik zie of hoor stel ik me vragen zoals hoe het komt dat ik dit hoor of zie en zo verder. Dit geeft me soms stress.

Het is allemaal begonnen toen ik is met een paar vrienden een joint had gedaan voor het slapen. (Ik ben iemand dat nog regelmatig consumeert en heb er nooit problemen mee gekend.) Toen ik wou gaan slapen begon ik aan alles te denken en had ik het gevoel dat ik geen controle meer kreeg over mijn denken.

Wat kan ik hier aan doen en moet ik mij zorgen maken?

Antwoord

Dank voor je vraag. Ik kan van buiten af moeilijk beantwoorden of je je zorgen moet maken, maar de vraag of jij je zelf eigenlijk zorgen maakt is misschien veel belangrijker.

In ieder geval schrik je van hetgeen gebeurt. "Angst is een slechte raadgever", zeggen mensen vaak, maar dat is niet helemaal juist. Angst geeft vooral ook aan dat je ergens niet zeker van bent, en dat je iets dreigt te verliezen. Wat staat er voor jou eigenlijk op het spel? Je kunt angst beschouwen als een discipline, als een oefening: hoe voelt die angst eigenlijk, waar voel ik dat in mijn lichaam, en waar ben ik eigenlijk bang voor? Als je weet waar je eigenlijk bang voor bent, dan kun je daarnaar handelen. Als je weet waar je bang voor bent, dan kan angst een hele goede raadgever zijn!

Zoals je onderzoekend met je angst om kunt gaan, kun je ook onderzoekend met je gedachten omgaan. Doorgaans denken (!) we dat wij de bedenkers zijn van onze gedachten, maar onze gedachten komen vaak als vanzelf bij ons op, om niet te zeggen dat ze zich aan ons opdringen. Het lijkt erop dat je dat misschien ontdekt, al dan niet geholpen door een jointje. Opeens heb je zelfs geen vat meer op je eigen gedachten! Dat is een vreemde, misschien beangstigende gewaarwording. Onze geest gaat dan nog harder draaien, en maakt nog meer gedachten aan om maar weer controle te krijgen, en dat is een vicieuze cirkel.

Als dit je weer eens overkomt, en je vindt het niet prettig, of je schrikt ervan, laat het dan gewoon gaan. Laat de gedachten komen, en laat ze weer gaan. Probeer juist geen controle over je gedachten te krijgen, en vecht er niet tegen. Ga ook niet met ze mee. Merk ze alleen maar op. Dat is ook nog eens heel bevrijdend, en ontspannend...!

En let vooral goed op jezelf. Doet blowen je goed of niet? Wanneer wel, en wanneer niet? Waar merk je dat aan? Je eigen lichaam en geest zijn je beste raadgevers.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Arjan

Beantwoord door: Psychosenet Expert op 1 november 2019
  • Deel deze pagina: