Main content

Vraag

Hallo Peter,

Ik ben bijna drie weken geleden gestopt met amitriptyline. Ik slikte 50 mg en ben in anderhalf jaar tijd verminderd naar 10 mg. Het laatste tabletje van 10 mg heb ik dus drie weken geleden genomen.

Ik heb helaas enorme ontwenningsverschijnselen zoals misselijkheid en diarree, tevens zijn mijn angstklachten sinds een paar dagen enorm toegenomen. Op deze manier houd ik het denk ik niet vol.

Graag zou ik willen proberen of afbouwen met behulp van taperingstrips wel lukt. Mijn huisarts geeft aan dat ik dezelfde klachten ga krijgen omdat ik dan toch ook stop.

Heeft mijn huisarts gelijk?

Dank voor uw antwoord.

Antwoord

Beste H.,

Dat je klachten hebt na het stoppen vanaf 10 mg met je amitriptyline laat zien dat die laatste stap van 10 mg naar 0 mg voor jou (veel) te groot was. Daardoor heb je last gekregen van de onttrekkingsverschijnselen die je nu hebt. Je kunt nu twee dingen doen: afwachten en hopen dat je klachten vanzelf minder zullen worden of opnieuw amitriptyline gaan gebruiken om te kijken of je klachten daarmee weer snel verdwijnen.

Afwachten lijkt me voor jou problematisch, omdat je schrijft dat je klachten op dit moment alleen nog maar erger worden. Bovendien weet je dan niet hoe snel je klachten minder worden. Het is zelfs mogelijk dat je klachten nog erger gaan worden als je nu niets doet.

Het is daarom denk ik beter om weer amitriptyline te gaan gebruiken, omdat dat tegen onttrekkingsverschijnselen het snelste werkt. De dosis die je daarvoor kunt gaan gebruiken kan 10 mg zijn, maar omdat je al een paar weken gestopt bent is een lagere dosis van bijvoorbeeld 5 mg misschien ook al genoeg. Omdat dit voor iedereen anders kan zijn is dat iets waarin je samen met je huisarts een keuze moet maken. Dat is een kwestie van voorzichtig en verantwoord uitproberen. Er is een goede kans dat je je hierdoor snel weer een stuk beter zult gaan voelen. Het effect kan, als het meezit, al binnen een dag of een paar dagen merkbaar zijn.

Als het je op deze manier lukt om je huidige klachten snel te verminderen dan kun je het best een tijdje op de dosis blijven waarop je dan zit. Tot je je weer goed en sterk genoeg voelt om opnieuw te gaan afbouwen. Alleen moet je dat dan wel veel geleidelijker gaan doen, omdat je nu weet dat te snel stoppen bij jou voor (grote) problemen gaat zorgen.

Zo'n geleidelijke afbouw is met behulp van taperingstrip(s) heel goed mogelijk. Dan wordt de dosis op verantwoorde wijze in kleine stappen verlaagd, waarbij ervoor gezorgd wordt dat die stappen steeds kleiner worden naarmate de dosis lager wordt.

Dat je bij gebruik van taperingstrips ook altijd weer last zult krijgen van onttrekkingsverschijnselen, zoals je huisarts zegt, is niet juist. Als je geleidelijk genoeg kunt afbouwen in een tempo dat voor jou passend is, dan hoeft dat niet te gebeuren.

Meer over hoe verantwoord afbouwen gaat kun je rustig nalezen in de tips voor afbouwen van medicatie.  Laat dit antwoord aan je huisarts lezen en bespreek samen met hem of haar hoe je zo snel mogelijk van je huidige klachten af kunt komen en hoe je daarna hopelijk zonder veel problemen wel op een goede manier met je amitriptyline kunt stoppen. Ik wens je daarbij alvast veel succes.

Met vriendelijke groet,

Peter


Logo biografie Peter Groot

Dr. Peter C. Groot, onderzoeker en ervaringsdeskundige, User Research Centre, Utrecht University UMC.

INFORMATIE OVER AFBOUWMEDICATIE (taperingstrips, stabilisatiestrips, switch-strips en strips op maat) en hoe die kan worden voorgeschreven is te vinden op www.taperingstrip.nl (dit is een website van het User Research Center NL).

VERGOEDING VAN AFBOUWMEDICATIE: hierover is helaas nog steeds onduidelijkheid. Enkele zorgverzekeraars (met name DSW en ENO) vergoeden afbouwmedicatie, de meeste andere doen dat (nog) niet. Meer informatie hierover is te vinden bij de Vereniging Afbouwmedicatie, die strijdt voor vergoeding.

TIPS VOOR HET AFBOUWEN VAN MEDICATIE van Prof. dr. Jim van Os: https://www.psychosenet.nl/medicatie/medicatie-afbouwen/tips-voor-het-afbouwen-van-medicatie/

Meer informatie over medicatie:

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 20-35
Beantwoord door: Peter Groot op 7 april 2022
  • Deel deze pagina: