Main content

Vraag

Ik ben pas gestart met electroconvulsietherapie (ECT). Het valt me heel zwaar lichamelijk.

Ik ben op dit moment stabiel, maar moet stoppen met lithium omdat ik last heb van failed back surgury syndroom. Daar heb ik medicijnen voor nodig die niet samen gaan met lithium. Gaan de klachten nog verminderen? Spierpijn, hoofdpijn, misselijk,…ik voel dat mijn lichaam erg afziet van de therapie.

Voorlopig moet het ook twee keer per week. Echt heftig. En het is niet iets wat goed bespreekbaar is in onze maatschappij. Dus ik voel me ook nog eens alleen. Naast emotioneel is het met andere woorden ook heftig.

Antwoord

Ik snap dat je een heftige tijd doormaakt met stemmingsklachten en rugklachten. ECT is voor veel mensen met een ernstige depressie een behandeling die goed effect kan hebben als psychotherapie en medicatie geen verbetering hebben gegeven. Het wordt alleen gedaan bij ernstige vormen van depressie. Kennelijk heeft het je geholpen want je schrijft dat je stabiel bent.

Het is dus de vraag hoe lang de behandeling moet worden voortgezet, en om welke reden. Dat moet je met de psychiater die je behandeld bespreken, want dat kan ik natuurlijk niet overzien. Vervolgens komt dan weer de medicatie om een terugval te voorkomen. Als lithium niet kan zijn er alternatieven die mogelijk wel combineren met de medicatie (pijnstillers?) die voorgesteld zijn voor de rugproblemen. Dit vergt overleg tussen de behandelaars om tot de beste keuze te komen.

Vriendelijke groet, Ralph Kupka

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 33
Beantwoord door: Ralph Kupka op 27 mei 2019
  • Deel deze pagina: