Main content

Vraag

Beste Jim,

Ik heb nierfunctiestoornissen sinds lange tijd. Ik gebruik al jaren lithium, op dit moment Priadel. Mijn nierfunctie wordt goed in de gaten gehouden door de psychiater.

Ik heb gehoord wat de alternatieven kunnen zijn van mijn SPV’er. Maar omdat ik het afgelopen jaar zwaar ziek ben geweest na de afbouw van de aripiprazol ben ik vaak erg bezorgd of die alternatieven (even) goed werken.

Dan heb ik het over een middel als Depakine. Ik heb ECT en olanzapine gehad, en zit nu weer op aripiprazol, waar ik tevreden over ben. Samen met de Priadel dus.

Eind juni maakte ik me zoveel zorgen dat ik weinig meer kon. Is de kans groot dat bijvoorbeeld Depakine als alternatief voor lithium een goede werking heeft?

Aan lithium valt vaak niet te tornen bij psychiaters als je er eenmaal goed op reageert. Ik ga ook alleen wisselen van medicijn als het niet anders kan en wanneer mijn behandelaar dat adviseert.

Antwoord

Hey J.,

Lastig dilemma voor je.

Er zitten drie aspecten aan.

  1. Als je stopt met lithium moet je lichaam (brein) hier eerst aan wennen. Dit kan gepaard gaan met allerlei problemen en stemmingsveranderingen. Het is dus een fase waar je eerst sowieso door moet. De ontwenningsproblemen zijn dus wat anders dan een terugval van de bipolaire stoornis zelf, maar vaak moeilijk uit elkaar te houden. Maar wel iets om in gedachten te houden: een terugval na stoppen met lithium betekent niet automatisch dat je niet zonder kunt.
  2. Als je begint met Depakine moet je lichaam (brein) hier ook aan gaan wennen. er is zeker een kans dat het gaat helpen maar je moet het wat tijd gunnen eerst voor je kunt weten of het helpt.
  3. Als je alles op een rijtje zet: hoe goed heeft lithium je geholpen de afgelopen decennia? Was dat echt de lithium of waren er ook andere factoren?

Het is dus niet makkelijk allemaal, maar je nieren zijn ook belangrijk, je bent nog jong en gaat nog een tijdje mee. Hoe goed je voor je nieren wil zorgen in afweging met de bipolaire stoornis is jouw beslissing, niet die van de psychiater.

Heel veel sterkte,

Jim

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 35-50
Beantwoord door: Jim van Os op 2 september 2020
  • Deel deze pagina: