Main content

Het boek ‘Goede GGZ! – Nieuwe concepten, aangepaste taal en betere organisatie’ is uit. In dit boek wordt een Nieuwe ggz gepresenteerd die op menselijke maat is gesneden: goed uitgewerkt, goed onderbouwd en praktisch uitvoerbaar. Bovendien een ggz die op het niveau van de (unieke) persoon, de familie én de community individueel herstel faciliteert.

Philippe Delespaul (hoogleraar zorginnovatie), Michael Milo (E-hulp), Wilma Boevink (senior onderzoeker Trimbos) en Jim van Os (hoogleraar psychiatrische epidemiologie) beschrijven in hun boek Goede GGZ! een kanteling van de huidige ggz. Deze kanteling gaat niet alleen uit van een andere organisatie, maar vooral ook van andere taal, concepten en uitgangspunten in het denken over psychische kwetsbaarheid.

Het boek is opgebouwd uit drie delen. In het eerste deel wordt een aantal belangrijke vragen en concepten onder de loep genomen. Wat is eigenlijk goede ggz? Wat is psychische gezondheid, en wat zijn psychische klachten (niet)? Wat betekent ‘hulp nodig hebben’ voor psychische klachten; wat wordt bedoelt met evidence-based behandelen; wat is een hulpverlener? En; wat is er nodig, nieuwe technische behandelingen zoals transcraniële magnetische stimulatie en deep brain stimulation, of een Nieuwe ggz?

Aandacht voor multideskundigheid

In de Nieuwe ggz is aandacht voor ‘multideskundigheid’, waarbij ervan uit gegaan wordt dat ieder persoon meerdere bronnen van deskundigheid bezit en kan (leren) inzetten. In de Nieuwe ggz werken professionele hulpverleners, familieleden en patiënten idealiter dan ook samen in een kader van multideskundige rollen, waarbij rollen gewisseld kunnen worden zowel binnen als tussen personen.

Optimale hulpverlening heeft behoefte aan een zorgomgeving die zorg op maat vanzelfsprekend maakt

Goede GGZ!

Aan het eind van deel I wordt geconcludeerd dat Nederland een Nieuwe ggz nodig heeft. Een ggz die is opgebouwd from scratch, niet verzuild, responsief en maatschappelijk geïntegreerd. In deel II wordt een blauwdruk voor die Nieuwe ggz beschreven: ‘De Wijkcommunity’.

In het laatste deel wordt een overzicht gegeven van wat eHealth/mHealth is en hoe het tot nu toe is ontworpen en ingezet. Wat er aan wetenschappelijk onderzoek en praktijkkennis beschikbaar is over hoe het werkt en voor wie. Wat er goed gaat en wat nog niet.

Centraal in de oplossingen van De Nieuwe ggz staan het denken over persoonlijk herstel zoals ontwikkeld in de patiëntenbeweging, en de nieuwe definitie van gezondheid. De Nieuwe ggz is gebaseerd op deze gedachte en wordt gefaciliteerd door een online community (eHealth/mHealth) die fungeert als een ggz-webwarenhuis.

Het boek ligt vanaf zaterdag 6 februari in de winkel en is al te bestellen via bol.com


Auteurs: Philippe Delespaul, Michael Milo, Frank Schalken, Wilma Boevink en Jim van Os

Het boek wordt officieel gepresenteerd tijdens het congres Goede GGZ! Herstel van de menselijke maat op 17 maart.
Speciaal voor ervaringsdeskundigen en ervaringswerkers komt PsychoseNet binnenkort met een bijzondere actie. Hou de site in de gate!

Lees meer over De Nieuwe GGZ.

  • Deel deze pagina:

Reacties:

  1. het lijkt nu,bij uitkomst van het boek ,alsof het wielwerd uitgevonden. ik ben blij met innovatie in de ‘”ggz”-wereld
    . wat mij betreft zijn o. a. de uitgangspunten in je natuurlijke! bevlogenheid als medewerker van een organisatie interresant.
    ik zie al35 ,dart menig barkeeper klanmtn service -medewersters/ers en andere beroepsgroepen van nature gewoon omgaan en in hun bejegening, en omgang met , hun Kennis hel primair is en voelbaar,echt. niet zoals ik bv. een psychiater, bij de receptie van en ggz instelling, de hr. Siminon de Waal hoor zeggen, dat hij na volgende week eindelijk! van de psychiatrie af is. Daar schrok ik echt van ,gezien zijn “carriere als psychiater. we kenden elkaar al lang, ik kan sinds mijn start 1976 boeken vol schrijven over de “Wereld van de G.G.-Zorg. en dat is eigenlijk naast de geweldige collega’s vele echt met hun hart werkende medewerkers. is er iets fundamenteel mis in de zorg en dat is o.a. het onderscheid maken, met de waar Jim ook naar verwijst, de puur denkvorm zijnde ideeen over de Client, en het wooprd patient van medewerkers, schrijvers , enz. in de G G zORG VLIEGEN JE OM DE OEREN. ER IS WAT MIJ BETREFT IETS MIS IN HET DENKENM EN DE FUNDAMENTELE UITGANGSPUNT DAT “JE INNEEMT IN DEZE VORM VAN ZORG. EN DIE IS BEHOORLIJK PRETENDIEUS EN NIET HEELHEIDS BEVORDEREND NAAR JOU MEDEMENS DIE DE MOED EN DE OPENHEID GEEFT IN ZIJN/HAAR HULP/STEUN/BEGELEIDINGS VRAAG/SIGNAAL. \ wAT KUN JE VOOR ELKAAR! BETEKENEN, buiten het toevallige feit dat je in een bepaalde situatie elkaar ontmoet. en naast dat het je beroep is het jou alsmedewerker iets kan! geven, iets kan brengen. naast je “vaste”maand- salaris. echte oprechte communicatie/ONT-moeting vraagt iets van de kant van de “hulpverlenende”zijde van de “functionele? / of Natuurlijke contact/ontmoeting/contact . ik leer elke van mensen, omdat ik van ze hou en soms misselijkword van de pretenties die goed betaalde werkers in deze Branche hebben. met alle verstrekkende gevolgen van dien
    groet Tony. Netherlands

  2. Ja zeker, een weg waar ik echt vertrouwen in heb. Geen etiqeuttten plakken maar een doordachte persoonlijke aanpak. Hoge professionaliteit in combinatie met een organisatievorm waar client en familie/ vrijwilliger een primaire rol krijgt.
    Op naar deze zorg!
    Vr groet
    Jules Tielens
    Psychiater De Brouwerij Amsterdam

  3. Gefeliciteerd!!

    Zo zetten we onze revolutie door en zorgen we er samen voor dat de psychiatrie humanitairder wordt.

    Goed gedaan mensen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *