Main content

“Ik hoor stemmen’’, hoorde ik een man aan de telefoon zeggen. ‘’Dat kan kloppen, meneer”. Mijn collega’s zijn in gesprek op de achtergrond.’ Hierop antwoorde de man: ‘’nee ik hoor stemmen in mijn hoofd.’’ Zo verliep het eerste gesprek van Vanessa bij de Warmline.

Vanessa is inmiddels vijf jaar coördinator van de Warmline. Dit doet zij met volle plezier en overgave. Tijdens Vanessa haar eerste gesprek liep ze al meteen tegen een bekend fenomeen aan: miscommunicatie. Uiteindelijk kijkt Vanessa toch terug op een mooi en goed gesprek tussen haar en de beller. Wat het gesprek goed maakte? Hierop antwoorde Vanessa: ‘’Geen idee. Er is geen goed of fout. Wel is het belangrijk om de bellers een luisterend oor te bieden. De rest volgt vanzelf.’’

De telefonisten van de Warmline zijn lotgenoten uit de GGZ en zitten in het proces van herstel

Elke avond gaan drie van de elf telefonisten naar een geheime locatie om hier hun werk te doen. Vaak krijgen de telefonisten vaste bellers aan de lijn. Deze bellers bellen dagelijks of wekelijks naar de Warmline. De gesprekken gaan zowel over zware kwesties als dagelijkse bezigheden. Het kan dus variëren van het horen van stemmen naar wat iemand heeft ontbeten. De Warmline wordt door veel telefonisten als een houvast in hun leven beschouwd. Ook ontstaan er vriendschappen onderling de telefonisten. Tussen de gesprekken met de bellers door zoeken de telefonisten elkaar op om te kletsen over zowel hun privéleven als het werk. De telefonisten hebben steun aan elkaar en werken graag in een hecht team.

Als je aan Vanessa vraagt wat de kracht van de Warmline is, vertelt zij: ‘”De kracht van de Warmline is dat de hulpvraag vanuit twee kanten komt”

“De telefonisten hebben als hulpvraag dat zij willen re-integreren en iets willen betekenen voor de maatschappij. Door te bellen wordt deze hulpvraag volbracht. De bellers hebben de hulpvraag dat er eenzame gevoelens worden ervaren. Ook hebben de bellers vaak behoefte om een gesprek te voeren met iemand die hen begrijpt over de situatie waarin de bellers zich verkeren.

Door ervaringsdeskundigen in zetten krijgen de bellers het begrip waarnaar wordt verlangd. De ervaringsdeskundigheid wordt op een mooie en sterke manier ingezet”.


De Warmline is onderdeel van Roads. Roads biedt begeleiding en sociale activering aan volwassenen bij re-integratie.

Roads is van mening dat iedereen het verdient om deel te nemen in de maatschappij. Zo wordt arbeid gezien als het meest effectieve middel om duurzame participatie te bereiken. Arbeid moet een onderdeel vormen in het herstelprogramma en niet pas aan het eind van het traject in beeld komen. Door cliënten een concreet perspectief te bieden op de toekomst, ontstaat er duurzaam herstel.

  • Bel 020-623 45 55 voor een gesprek met een lotgenoot uit de GGZ en een luisterend oor.
  • Ben je op dit moment in levensgevaar? Bel dan 112. Niet in levensgevaar, maar wel acuut hulp nodig? Bel 0900-0113 – Zelfmoordpreventie.
  • Deel deze pagina:

Reacties:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *