Main content

Vraag

Beste Peter,

Ik ben mijn Haldol Depot aan het afbouwen.

Kan het zijn dat je aan het begin depressieve verschijnselen krijgt?

Hartelijke groet en alvast bedankt.

Antwoord

Beste S.,

Afbouwen kan leiden tot onttrekkingsverschijnselen, vooral als dat te snel gaat. De klachten die dat kan geven kunnen per persoon en per situatie sterk verschillen en dat kunnen ook depressieve verschijnselen zijn. Of dat zo is kun redelijk eenvoudig testen door terug te gaan naar een (iets) hogere dosis. Onttrekkingsverschijnselen verdwijnen daardoor in de praktijk dan weer redelijk snel.

Bij het afbouwen van depotmedicatie lijkt me dat wel lastiger dan bij medicatie die je iedere dag inneemt. Als je veilig en geleidelijk met haloperidol (Haldol) wilt stoppen is de beste manier om over te stappen op medicatie die je dagelijks moet innemen, waarna je dan met behulp van taperingstrips veilig en verantwoord kunt gaan afbouwen. Met alleen de standaarddoseringen die voor Haldol beschikbaar zijn kan je behandelaar je waarschijnlijk niet goed helpen.

Om problemen door onttrekking te voorkomen is het aan te raden om tijdens het afbouwen goed bij te houden hoe dat voor jou gaat. Als je geen last krijgt van onttrekkingsverschijnselen dan kun je doorgaan met afbouwen zoals je dat gepland had. Als je wel last krijgt, dan kun je de snelheid waarmee je afbouwt verlagen of een tijdje op dezelfde dosis blijven tot die klachten verdwenen zijn en daarna weer verder gaan met afbouwen.

Als je goed wilt bijhouden hoe het afbouwen voor jou gaat dan kun je daarvoor het zelfmonitoringformulier gebruiken dat bij de taperingstrips zit. Die moet je dan één keer per dag invullen maar dat is niet moeilijk en dat kost je ook niet veel tijd. Als je dat doet dan help je jezelf en je behandelaar om het afbouwen zo goed mogelijk te laten verlopen.

Door op deze manier te werken, probeer je er samen met je behandelaar voor te zorgen dat je veilig kunt stoppen, waarbij het belangrijk is dat je goed wordt begeleid.

Ik hoop dat dit antwoord, dat je aan de arts of psychiater kunt laten lezen, je zal helpen om zonder veel problemen op een goede manier met je Haldol te stoppen.

Vriendelijke groet,

Peter

INFORMATIE OVER AFBOUWMEDICATIE (taperingstrips) en hoe je behandelaar die aan jou kan voorschrijven, vind je op www.taperingstrip.nl (dit is een website van het User Research Center NL).

VERGOEDING VAN AFBOUWMEDICATIE: hierover is helaas nog steeds onduidelijkheid. Enkele zorgverzekeraars (met name DSW en ENO) vergoeden afbouwmedicatie, de meeste andere doen dat (nog) niet. Voor meer informatie hierover kun je terecht bij de Vereniging Afbouwmedicatie, die strijdt voor vergoeding.

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 50-65
Beantwoord door: Peter Groot op 3 oktober 2020
  • Deel deze pagina: