Main content

Depressieve klachten zijn soms niet goed te herkennen. Veel van de klachten kunnen ook op iets anders duiden, bijvoorbeeld psychisch lijden in het kader van problemen op werk of in de relatie.

En depressieve klachten komen vaker dan niet voor in combinatie met verslavingsgevoeligheid, psychosegevoeligheid, angstgevoeligheid en bipolaire stemmingsgevoeligheid.

Symptomen depressie

  • Geen toekomst zien
  • Denken aan de dood
  • Snel geïrriteerd zijn
  • Allerlei lichamelijke symptomen
  • Angst
  • Onrust
  • Piekeren
  • Slecht slapen
  • Minder eten
  • Minder zin in seks
  • Algehele vertraging
  • Klachten in geheugen en functioneren

Iedereen heeft zijn eigen combinatie van symptomen – het verschilt dus sterk van persoon tot persoon. Maar somberheid en/of minder interesse hebben zijn vrijwel altijd onderdeel van de mix.

Het is belangrijk om symptomen van depressie snel te herkennen en hulp te bieden, om verergering te voorkomen

Het is echter ook belangrijk om niet te snel de klachten te duiden als een psychische ziekte – somberheid is soms een teken dat er iets moet veranderen in het leven van de persoon.

Psychisch lijden is complex, omdat alles door elkaar heen loopt: depressie, angst, psychose, verslaving en manie. Een depressieve episode komt dus heel vaak voor in combinatie met verslavingsgevoeligheid, psychosegevoeligheid, angstgevoeligheid en bipolaire stemmingsgevoeligheid (waarbij depressieve episoden worden afgewisseld met manische episoden).

Om te weten of je professionele hup nodig hebt moet je praten met andere mensen die je vertrouwt, bijvoorbeeld mensen die zelf wel eens een depressieve episode hebben gehad.

Herstel

Om te herstellen zijn deze dingen heel belangrijk:

  1. Denk na en praat me anderen: Is er sprake van een normale reactie op een stressor in je leven, of op een situatie die om verandering vraagt (werk, relatie) of is er meer aan de hand?
  2. Geef structuur aan je dag: op tijd opstaan, elke dag naar buiten gaan, gezond eten, op tijd naar bed gaan.
  3. Actief zijn: ga elke dag sporten/bewegen, blijf aan het werk.
  4. Als je er toe in staat bent: Doe aan zelfhulp. Praat bijvoorbeeld met mensen die je vertrouwt of waarvan je weet dat ze iets dergelijks hebben meegemaakt; of probeer een cursus mindfulness.
  5. Wat je ook doet: houd contact met andere mensen.

Waar vind ik hulp?

De huisarts en de praktijkondersteuner kunnen je hierbij helpen. Als de depressieve episode ernstig is of niet overgaat, zijn gesprekken met een psycholoog (psychotherapie) mogelijk, en eventueel medicijnen.

Stel onze experts HIER een vraag over depressie

 

  • Deel deze pagina: