Main content

Depressieve klachten zijn soms niet goed te herkennen. Veel van de klachten kunnen ook op iets anders duiden, bijvoorbeeld psychisch lijden in het kader van problemen op werk of in de relatie.

En depressieve klachten komen vaak voor in combinatie met verslavingsgevoeligheid, psychosegevoeligheid, angstgevoeligheid. Het komt ook vaak voor bij de bipolaire stemmingsgevoeligheid, waarbij depressieve episoden worden afgewisseld met manische episoden.

Symptomen van depressie

  • Geen toekomst zien
  • Denken aan de dood
  • Snel geïrriteerd zijn
  • Allerlei lichamelijke symptomen
  • Angst
  • Onrust
  • Piekeren
  • Slecht slapen
  • Minder eten
  • Minder zin in seks
  • Algehele vertraging
  • Klachten in geheugen en functioneren

Iedereen heeft zijn eigen combinatie van symptomen – het verschilt dus sterk van persoon tot persoon. Maar somberheid en/of minder interesse hebben zijn vrijwel altijd onderdeel van de mix.

Het is belangrijk om symptomen van depressie snel te herkennen en hulp te zoeken, om verergering te voorkomen

Het is ook belangrijk om depressieve klachten niet te snel als een psychische ziekte te benoemen – somberheid is soms een teken dat er iets moet veranderen in het leven van de persoon.

Psychisch lijden is complex, omdat alles door elkaar heen loopt: depressie, angst, psychose, verslaving en manie. Om te weten of je professionele hup nodig hebt is het aan te bevelen om met andere personen over te praten die je vertrouwt, bijvoorbeeld met mensen die zelf wel eens een depressieve episode hebben gehad.

Om te herstellen zijn deze dingen heel belangrijk:

  • Denk na en praat me anderen: Is er sprake van een normale reactie op een stressgevende situatie (een stressor) in je leven op een situatie die om verandering vraagt (bijvoorbeeld op je werk, binnen je relatie), of is er meer aan de hand?
  • Geef structuur aan je dag: Sta op tijd op, ga iedere dag naar buiten, eet gezond, ga op tijd naar bed.
  • Wees actief: Ga elke dag sporten of bewegen, blijf aan het werk.
  • Als je er toe in staat bent: Doe aan zelfhulp. Praat bijvoorbeeld met mensen die je vertrouwt, mensen van wie je weet dat ze iets dergelijks hebben meegemaakt. Of probeer bijvoorbeeld een cursus mindfulness.
  • Wat je ook doet: Houd contact met andere mensen.

Waar vind ik hulp?

De huisarts en de praktijkondersteuner kunnen je hierbij helpen. Als de depressie ernstig is of niet overgaat, zijn gesprekken met een psycholoog (psychotherapie) mogelijk, mogelijk kunnen medicijnen helpen.

Stel onze experts HIER een vraag over depressie

 

  • Deel deze pagina: