Main content

Vraag

Ik wil graag de seroquel en lexapro afbouwen. Ik slik deze middelen al zeker 8 jaar.. ik ben 20 kg aangekomen , wat mij enorm frustreert, omdat ik al van alles heb geprobeerd om af te vallen , zonder resultaat. Ik ben begonnen om lexapro druppels af te bouwen van 10 naar 6 druppels. Iedere maand 1 druppel minder. Ik slik daarnaast 150 Mg seroquel per avond, maar dat wil ik ook afbouwen. Ik merk de laatste weken dat ik heel slecht slaap, kort lontje, hartkloppingen, kortademig, maar soms ook agressief en heel erg moe.

Kunt u mij adviseren wat ik moet doen, ben radeloos…

Antwoord

Via Psychosenet geven we geen individuele behandeladviezen, want dat kan alleen als je iemand en zijn klachtengeschiedenis kent vanuit persoonlijk contact.

Het afbouwen van medicatie, zeker als je die lange tijd hebt gebruikt, gaat vaak gepaard met onttrekkingsverschijnselen, die soms lijken op de klachten waarvoor je ooit de medicatie bent gestart. Wat je nu doet lijkt me een goede manier: escitalopram (Lexapro) geleidelijk afbouwen om al te sterke klachten te voorkomen. Het moet blijken hoe je je daarna voelt, en of je dan ook de quetiapine (Seroquel) kunt afbouwen.

Voor afbouwen zijn ook speciale pakketten te bestellen (taperingstrips). Doe alles in overleg met je (huis)arts.

Vriendelijke groet, Ralph Kupka

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 64
Beantwoord door: Ralph Kupka op 26 september 2019
  • Deel deze pagina: