Main content

Vraag

Hallo Dick,

Sinds 1,5 jaar ben ik de psychofarmaca (hopelijk voor de laatste keer) aan het afbouwen. Dit op mijn tempo in overleg met mijn psychiater. Van de 150 mg Quetiapine en Venlafaxine zit ik nu op 30 mg sinds een 3-tal weken. Als ik mijn afbouwtraject overschouw merkte ik:

-aan 75 mg mocht ik opnieuw emoties VOELEN

-aan 35 mg kreeg ik mijn aangeboren INTUITIE terug

-aan 32,5 mg popte mijn CREATIVITEIT weer op

-aan 30 mg was daar mijn ORGANISATIETALENT terug

Ik voel me belazerd. Mijn ex en mijn psychiater problematiseerden mijn hypersensitieve persoonlijkheid.

Ik heb het gevoel dat mij tal van jaren psychofarmaca opgedrongen werden, om de angsten van mijn ex in goede banen te leiden.

Reiki, meditatie en PSYCH-K® ondersteunden me tijdens mijn afbouw en lieten me toe te evolueren naar een stressvrij leven, drijvend op de flow.

Hoe kan een psychiater goedpraten dat deze zo mooie eigenschappen mij 9 jaar ontnomen werden? Bovendien hypothekeerde deze medicatie mijn fysieke gezondheid want ik kwam 25 kg bij!

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Antwoord

Beste J,

Hartelijk dank voor je vraag.

Je verhaal is interessant en is een verhaal dat ik vaak hoor. Je gebruikte een antipsychoticum en een antidepressivum en dat is een vreemde combinatie, eigenlijk een ongewenste.

Psychiaters schrijven tal van medicijnen buiten de geregistreerde indicatie om voor en dat geeft problemen en bijwerkingen bij gebruikers. Je kunt een psychiater dat gerust voorleggen en om een antwoord vragen.

Ik heb in mijn boek Het pillenprobleem beschreven wat de effecten zijn antipsychotica op gezonde mensen, laat staan wat er gebeurt als patienten het gebruiken. De meeste gevoelsmatige eigenschappen vlakken enorm af en wat komt er voor in de plaats?

Ik kan me jouw gevoel dan ook goed voorstellen. Waarom niet een gesprek vragen?

Succes daarmee.

met vriendelijke groet, dick Bijl

Beantwoord door: Dick Bijl op 7 januari 2019
  • Deel deze pagina: