Main content

Vraag

Wat gebeurt er als je te hoog gedoseerd bent (verschijnselen) met Venlafaxine? Worden de klachten dan erger?

Antwoord

Beste Eleen,

De optimale dosering van een medicijn is de dosering die hoog genoeg is om het medicijn te laten doen wat het moet doen en tegelijkertijd zo laag mogelijk om (onnodige) bijwerkingen zoveel mogelijk te voorkomen. Dit geldt voor ieder medicijn en dus ook voor venlafaxine. Van welke bijwerkingen jij last zult hebben als je venlafaxine gebruikt kan ik niet zeggen omdat dat voor iedereen anders is. Wat wel duidelijk is dat hoe hoger de dosis is, hoe groter de kans op bijwerkingen zullen hoe meer last je daarvan zult hebben.

Lastig in dit verhaal is dat de optimale dosering voor de een veel hoger kan zijn dan voor de ander. Of de dosering voor iemand optimaal weten we daarom niet goed. Gemiddeld genomen zal de gebruikte dosering vaak hoger zijn dan nodig is. Een manier om dat uit te vinden is om de dosis heel geleidelijk te verlagen en te kijken wat er gebeurd. Wat dan kan blijken is dat iemand met een (veel) lagere dosering toekan dan altijd was gebruikt. Of dat bij jou, als je dit zou proberen, ook zo zal zijn, is niet te voorspellen. Daarom is het belangrijk dat je, als je dit zou willen proberen, dat in goed overleg met je behandelaar doet.

Ik hoop dat dit antwoord duidelijk is, vriendelijke groet
Peter

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 50-65
Beantwoord door: Peter Groot op 6 april 2020
  • Deel deze pagina: