Main content

Vraag

Is lithium eigenlijk verslavend? Vorig jaar heb ik na zo'n 14 jaar lithium gebruik gepoogd om af te bouwen. Ik gebruikte 600 mg. Met 400 mg ging het heel goed, echter toen ik daar onder kwam, had ik uren nodig om eens de deur uit te komen. Voelde me verward en kon niet goed meer functioneren.

Nu ben ik toch weer gaan minderen met de lithium, daar ik mij met de dosering van 600 mg doodongelukkig voelde. Zit nu dus weer op 400 mg. Het gaat goed, hoewel ik me wel moe voel. Ik weet nu dus, dat ik hier niet onder kan gaan, daar ik me dan weer 'raar' ga voelen.

Heeft dit misschien toch te maken met een eventueel verslavend effect van lithium of is dit niet aan de orde?

Antwoord

Lithium heeft, net als alle andere psychiatrische medicijnen, de neiging om veranderingen aan te brengen in het brein bij lang gebruik. Die veranderingen zijn een reactie op de lithium, als het ware. Als je dan gaat minderen kunnen die veranderingen op gaan spelen in de vorm van allerlei symptomen.

Om dat te voorkomen is het zaak om proberen heel langzaam naar beneden te gaan. Dus het is niet echt klassiek 'verslavend', meer een reactie op de medicatie die aanleiding geeft tot een reactie bij minderen van medicatie.

Overigens moet je reactie op verminderen van medicatie wel uit elkaar houden met een terugkeer van de symptomen, is wat anders...maar had je zelf wel gedaan al, denk ik...

Succes!

Groet Jim

Beantwoord door: jim van Os op 12 juni 2019
  • Deel deze pagina: