Main content

Vraag

Beste Peter,

Ik ben begonnen met de afbouw van venlafaxine. In drie weken ben ik van 225 mg naar 187.5 mg gegaan.

De eerste week ging prima en voelde ik me fitter en over het algemeen prettig.

Momenteel gaat het een stuk minder goed. Ik heb zweetaanvallen, angstige gevoelens en ervaar een naar gevoel in mijn hoofd en op mijn borst.

Kan dit toch nog door de lagere dosering komen?

Antwoord

Beste afzender,

Dat je deze ervaringen hebt nu je aan het afbouwen bent is een signaal dat de snelheid waarmee je afbouwt voor jou te hoog ligt, en dat de stappen waarmee je de dosis verlaagt te groot zijn. Ik raad je aan om deze signalen serieus te nemen en meer geleidelijk en in kleinere stappen te gaan afbouwen. Als je daarbij goed in de gaten houdt hoe dat voor jou gaat, dan heb je de mogelijkheid om in overleg met je behandelaar de snelheid waarmee je afbouwt nog verder te verlagen als dat nodig mocht zijn.

Praktisch is dit allemaal goed mogelijk met behulp van afbouwmedicatie (taperingstrips) die je behandelaar kan voorschrijven. Met de standaarddoseringen die de fabrikant levert is dat voor je behandelaar een stuk moeilijker en bij lage doseringen zelfs onmogelijk.

Bij afbouwmedicatie zit tegenwoordig een zelfmonitoringformulier dat je één keer per dag kunt invullen. Dat is niet moeilijk en kost niet veel tijd. Als je dat doet dan help je zowel jezelf als je behandelaar om te zien hoe het afbouwen voor jou gaat. Dan kan op tijd worden ingegrepen als het afbouwen voor jou toch nog te snel gaat, wat je merkt als je tijdens het afbouwen nieuwe klachten krijgt of als bestaande klachten plotseling erger beginnen te worden. Op die manier kun je er samen met je behandelaar voor zorgen dat onttrekkingsverschijnselen zoveel mogelijk worden voorkomen. Als dat lukt dan maak je de kans dat je met succes met je venlafaxine kunt stoppen zo groot mogelijk.

Laat dit antwoord aan je behandelaar lezen, dan hoop ik dat jullie er samen in zullen slagen om jou op een goede manier en hopelijk zonder problemen met je venlafaxine te laten stoppen.

Vriendelijke groet,

Peter

INFORMATIE OVER AFBOUWMEDICATIE (taperingstrips) en hoe je behandelaar die aan jou kan voorschrijven, vind je op www.taperingstrip.nl (dit is een website van het User Research Center NL).

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 35-50
Beantwoord door: Peter Groot op 29 juli 2020
  • Deel deze pagina: