Main content

Vraag

Beste Peter,

Ik heb mijn citalopram afgebouwd over een periode van twee jaar. Dit na 12 jaar gebruik, 20 mg per dag. Eerdere afbouwpogingen mislukten waarschijnlijk doordat het te snel werd afgebouwd. Tijdens mijn laatste langdurige afbouw begonnen de klachten (depressie, boosheid, angst…) na ongeveer vier weken en twee weken later ging het weer beter.

Ik heb afgebouwd met druppels citalopram. Met de laatste druppel ben ik gestopt op 1 januari dit jaar. Na 6 weken kreeg ik weer veel last van klachten, zoals veel huilen, angst, onrust en slecht doorslapen. Dit duurt nu al 4,5 week.

Is dit een terugval of is mijn lichaam nog aan het herstellen?

Zal ik tijdelijk de dosis verhogen naar drie druppels?

Antwoord

Beste E.,

De klachten die je hebt kunnen heel goed onttrekkingsverschijnselen zijn. Als dat bij jou zo is, dan is er grote kans dat het helpt om te doen wat je zelf al voorstelt: weer een lage dosering citalopram gaan gebruiken. De precieze dosering kun je met je behandelaar overleggen, dat is voor een groot deel toch vooral een kwestie van verstandig en voorzichtig uitproberen.

Als het weer gaan gebruiken van een lage dosering citalopram inderdaad snel helpt tegen je klachten, dan leer je daarvan dat de klachten die je nu hebt inderdaad onttrekkingsverschijnselen zijn en dat ze niets te maken hebben met terugkeer van depressie of andere klachten die je had toen je antidepressiva ging gebruiken. Die kennis is voor jou belangrijk omdat je dan ook weet dat het nog steeds mogelijk kan zijn voor jou om met je citalopram te stoppen. Alleen moet je dat langzamer en geleidelijker gaan doen dan je eerder hebt gedaan.

Dat kan door de stappen waarmee de dosis van je citalopram wordt verlaagd naar het einde toe steeds kleiner te maken, om onttrekkingsverschijnselen zoals je nu hebt zoveel mogelijk te voorkomen. Belangrijk is verder dat je goed oplet hoe het afbouwen voor jou gaat. Dan kan de snelheid waarmee de dosis wordt verlaagd worden aangepast als dat nodig is. Dat kan door een tijdje op dezelfde dosis te blijven (te stabiliseren) of door de afbouwsnelheid te verlagen.

Met de medicatie die de apotheker kan leveren kan je behandelaar je hiermee in de praktijk niet goed helpen. Dat komt doordat de laagste doseringen die farmaceutische bedrijven leveren niet laag genoeg zijn. Ook het gebruik van druppelmedicatie is daarvoor in de praktijk niet nauwkeurig genoeg. Met behulp van afbouwmedicatie (taperingstrips, stabilisatiestrips) die je behandelaar aan jou kan voorschrijven, is verantwoord en op maat afbouwen wel goed mogelijk.

Bij afbouwmedicatie zit een zelfmonitoringformulier dat je één keer per dag zelf moet invullen. Dat is niet moeilijk en kost je niet veel tijd. Ik raad je aan om dat ook te doen, want dan help je zowel jezelf als je behandelaar om het afbouwen zo goed mogelijk te laten verlopen. Belangrijk om alles zo goed mogelijk te laten verlopen is dat je voor het afbouwen voldoende tijd neemt en dat je niet te snel probeert af te bouwen.

Ik hoop dat dit antwoord je zal helpen om snel iets aan je huidige klachten te kunnen doen.

Vriendelijke groet,

Peter

INFORMATIE OVER AFBOUWMEDICATIE (taperingstrips, stabilisatiestrips, switch-strips en strips op maat) en hoe die kan worden voorgeschreven is te vinden op www.taperingstrip.nl (dit is een website van het User Research Center NL).

VERGOEDING VAN AFBOUWMEDICATIE: hierover is helaas nog steeds onduidelijkheid. Enkele zorgverzekeraars (met name DSW en ENO) vergoeden afbouwmedicatie, de meeste andere doen dat (nog) niet. Meer informatie hierover is te vinden bij de Vereniging Afbouwmedicatie, die strijdt voor vergoeding.

TIPS VOOR HET AFBOUWEN VAN MEDICATIE van Prof. dr. Jim van Os: https://www.psychosenet.nl/medicatie/medicatie-afbouwen/tips-voor-het-afbouwen-van-medicatie/


Meer informatie over medicatie:

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 50-65
Beantwoord door: Peter Groot op 18 maart 2021
  • Deel deze pagina: