Main content

Vraag

Ik gebruik 600 mg lithium ivm een bipolaire I stoornis. Het werkt goed tegen de stoornis, maar ik heb wel last van gewichtstoename en acne. De acne was zo ernstig dat ik 5 maanden geleden ben gestart met roaccutane. Ik gebruik nu 30 a 40 mg per dag. Het werkt goed, geen bijwerkingen behoudens droge huid. De acne is grotendeels verholpen. Ik moet nog een aantal maanden en dan is de kuur klaar. Ik ben bang dat het daarna terug komt, omdat het symptoombestrijding is en de oorzaak niet wordt weggenomen. Ik wil graag een plan hebben voor het geval dit gebeurd. Ik ben huiverig voor depakine gezien het risico op PCOS, gewichtstoename en acne. Is alleen een antipsychoticum ook een optie om te gebruiken als stemmingsstabilisator? Ik heb ervaring met risperidon (korte termijn) en toen had ik een verhoogd prolactine level. Na het staken normaliseerde dit en werd ik weer ongesteld. Ik ben gevoeliger voor (psychotische) manie, dan voor depressie. Geen medicatie ziet mijn psychiater niet zitten. Ik zelf denk ook niet dat dit de verstandigste optie is, maar ik zou het wel willen overwegen indien de acne terugkomt.

Antwoord

Beste Anoniem,



Ja acne is een erg vervelende en niet zeldzame bijwerking bij lithiumgebruik.



Lithium werkt beter dan antipsychotica bij bipolaire stemmingsgevoeligheid -althans op groepsniveau. Het zou kunnen dat jouw bipolaire stemmingsgevoeligheid goed reageert op olanzapine of seroquel, beiden minder geassocieerd met prolactineverhoging dan risperdal. Ze kunnen beiden echter gepaard gaan met forse sedatie en gewichtstoename - dus echt gaan voor de laagst mogelijke dosis - bv 2.5 of 5mg olanzapine.



Een andere strategie is om minder lithium te gebruiken - dit kan een gunstig effect op de acne, maar weet niet in hoeverre dit mogelijk cq al geprobeerd is.



Depakine is inderdaad geassocieerd met PCOS hoewel de kans klein is. Tegretol is een ander alteratief voor lithium maar kan ook (zeldzaam) acne geven en heeft natuurlijk ook weer zijn eigen bijwerkingen.



Verder weet ik niet hoeveel episoden je gehad hebt en hoeveel je hebt geleerd om je episodes te voorkomen (bv met traumatherapie of sociale ritme therapie of contragedrag) - soms kunnen mensen inderdaad zonder medicatie, maar het hangt af van de mate van bipolaire stemmingsgevoeligheid.



Enfin, heel veel succes in ieder geval, heel goed om deze dingen goed te doordenken!

Beantwoord door: Jim van Os op 15 juli 2017
  • Deel deze pagina: