Main content

Vraag

Mijn ouders en jongste broer overleden 10 jaar geleden op tijd van drie weken. Ik heb toen mijn ouders afgelegd en gewassen. Maar de laatste nachten krijg ik steeds meer psychotische herbelevingen en word vaak badend in het zweet wakker. Mijn vaste slaapmedicatie is niet meer leverbaar, ook niet in het buitenland. Verder slik ik nog lithium en depakine. Mijn nierfunctie neemt ook zienderogen af.

Mijn vader is hieraan verleden en ik maak me grote zorgen. Ik vraag u beleeft om advies voor andere medicatie. Nu verschilt dit per persoon, maar in u heb ik een groot vertrouwen. Wilt u meer weten ben ik daar graag toe bereid.

Antwoord

Dank voor je schrijven, heel goed om van je te horen ook al is het in voor jou benarde omstandigheden.

Heb je advies gevraagd bij de nefroloog? Met hem moet je de keuze maken: of lithium afbouwen, maar dan wellicht meer bipolariteit hebben, of lithium doorzetten maar dan misschien uiteindelijk dialyse nodig hebben. Een duivels dilemma, natuurlijk.

En is lithium absoluut noodzakelijk? Werkt niets anders? Ben je ooit lang stabiel geweest op depakine of depakine in combinatie met lamotrigine of iets anders?

Het overlijden van een ouder blijft bij je. De acte van het afleggen kan intiem zijn, maar ook zijn sporen nalaten. Het rouwen verloopt in horten en stoten en kan zich op momenten van kwetsbaarheid weer pijnlijk manifesteren. Toch is het een teken van verder verwerken en integreren van het verlies.

Groet,

Jim

Beantwoord door: jim van Os op 1 juli 2019
  • Deel deze pagina: