Main content

Vraag

Beste Peter,

Ik ben recent op eigen initiatief (na 14 jaar gebruik) gestopt met mijn antidepressiva (sertraline, 50 mg). Mijn psychiater raadde me aan om twee weken op 25 mg te gaan zitten, en daarna te stoppen. Dit vond ik wel erg snel, en heb toen gevraagd om een taperingstrip. Ik heb toen in vier weken afgebouwd van 25 mg naar nul.

Het afbouwen viel in het begin erg mee, maar nu heb ik last van extreme ontwenningsverschijnselen. Ik slaap slecht, heb geen eetlust, ben angstig, veel trillen, etc.

Omdat ik online veel lees dat deze ontwenningsverschijnselen meestal meteen verschijnen na het stoppen met antidepressiva, maak ik me zorgen of ik een terugval heb. Mijn psychiater zei dat ik mezelf goed in de gaten moet houden, en raadde me aan om niet weer te beginnen met de medicijnen omdat ik zelf zo graag wilde stoppen omdat het zo goed met me ging.

Ik ben benieuwd of er ook anderen zijn met ontwenningsverschijnselen die zich pas later voordoen, en hoelang deze dan aanhouden.

Is dit een geval van ‘tanden op elkaar en volhouden’?

Ik ben zo bang dat ik maanden hierin blijf hangen en nooit meer zal genieten van de dingen waar ik normaal zo blij van word.

Vriendelijke groet.

Antwoord

Beste K.,

Heel lang is gedacht dat onttrekkingsverschijnselen zich alleen maar in de eerste weken nadat je helemaal hebt afgebouwd zouden voordoen. En dat klachten die pas later optreden zouden wijzen op terugval. Inmiddels weten we dat die gedachte niet juist is. En dat onttrekkingsverschijnselen ook een langere tijd nadat je volledig hebt afgebouwd kunnen optreden. De kans daarop wordt groter naarmate je langer antidepressiva hebt gebruikt. De meest waarschijnlijke verklaring voor je huidige klachten is dan ook dat je nu last hebt van onttrekkingsverschijnselen.

Je kunt nu doen wat je behandelaar gezegd heeft en proberen vol te houden tot je klachten vanzelf minder worden. Alleen weet je niet of dat ook zal gebeuren en hoelang dat dan zal gaan duren. Dat kan bij iedereen anders zijn. Het is zelfs mogelijk dat je klachten nog erger worden als je nu niets doet.

Een betere manier om te proberen snel van je klachten af te komen is om weer een lage dosering sertraline te gaan gebruiken. Omdat je al een paar weken geleden helemaal bent afgebouwd is een lage dosering van 5 mg sertraline voor jou mogelijk al genoeg. Dat is een kwestie van voorzichtig en verstandig uitproberen in goed overleg met je behandelaar.

Als deze aanpak werkt dan weet je dat je huidige klachten inderdaad onttrekkingsverschijnselen zijn en dat je nog steeds de mogelijkheid hebt om met je sertraline te stoppen. Namelijk door een nieuwe afbouwpoging te doen waarbij je de dosis met behulp van een nieuwe taperingstrip/nieuwe taperingstrips veel langzamer afbouwt dan je eerder hebt gedaan. Omdat je nu weet dat de snelheid waarmee je eerder had afgebouwd voor jou te hoog was.

Als je meer wilt weten over wat erbij komt kijken als je verantwoord wilt afbouwen, dan raad ik je aan om een keer rustig de tips voor afbouw van medicatie van Prof. Jim van Os door te lezen.

Ik hoop dat mijn antwoord jou en je behandelaar zal helpen om snel iets aan je huidige klachten te doen en dat je daarna alsnog zonder veel problemen helemaal met je sertraline kunt stoppen.

Vriendelijke groet,

Peter

Dr. Peter C. Groot
onderzoeker en ervaringsdeskundige,
User Research Centre, Utrecht University UMC


INFORMATIE OVER AFBOUWMEDICATIE (taperingstrips, stabilisatiestrips, switch-strips en strips op maat) en hoe die kan worden voorgeschreven is te vinden op www.taperingstrip.nl (dit is een website van het User Research Center NL).

VERGOEDING VAN AFBOUWMEDICATIE: hierover is helaas nog steeds onduidelijkheid. Enkele zorgverzekeraars (met name DSW en ENO) vergoeden afbouwmedicatie, de meeste andere doen dat (nog) niet. Meer informatie hierover is te vinden bij de Vereniging Afbouwmedicatie, die strijdt voor vergoeding.

TIPS VOOR HET AFBOUWEN VAN MEDICATIE van Prof. dr. Jim van Os: https://www.psychosenet.nl/medicatie/medicatie-afbouwen/tips-voor-het-afbouwen-van-medicatie/

Op 15 april besteedde Zembla, in de uitzending 'Stoppen met de pillen', aandacht aan de problemen waar mensen bij afbouwen allemaal tegenaan kunnen lopen. Je kunt de uitzending hier terugkijken: https://www.bnnvara.nl/zembla/videos/561126


Meer informatie over medicatie:

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 20-35
Beantwoord door: Peter Groot op 16 augustus 2021
  • Deel deze pagina: