Main content

Vraag

Beste,

Ik heb een spieraandoening en PTSS.
De huisarts heeft pregabaline voorgeschreven.

Moet ik me zorgen maken als ik het neem in verband met verslaving?
Kan ik het middel ook combineren met een SSRI?

Alvast bedankt voor de deskundige uitleg.

Antwoord

Beste C.,

Het risico op verslaving op zich is gering maar er kunnen wel onttrekkingsverschijnelen optreden bij stoppen.

De volgende onttrekkingsverschijnselen zijn gemeld: slapeloosheid, hoofdpijn, misselijkheid, angst, diarree, griepverschijnselen, convulsies, nervositeit, depressie, pijn, hyperhidrose en duizeligheid, wat mogelijk doet denken aan fysieke afhankelijkheid. De patiënt dient hiervan op de hoogte gebracht te worden bij het begin van de behandeling. Er zijn gegevens die doen vermoeden dat de incidentie en ernst van de onttrekkingsverschijnselen na het staken van een langdurige behandeling met pregabaline, dosisgerelateerd kunnen zijn.

Er zijn artsen die het combineren met een SSRI, bijvoorbeeld bij fibromyalgie. Maar bedenk wel: hoe meer medicijnen je slikt, des te minder je weet wat je precies aan het doen bent.

Het is niet altijd rationeel om dingen te combineren! Plus er zijn waarschuwingen voor mensen met longproblemen om pregabaline niet te combineren met antidepressiva.

Greetz Jim

Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie 20-35
Beantwoord door: Jim van Os op 15 juni 2020
  • Deel deze pagina: