Main content

Vraag

Beste Ralph,

Ik gebruik sinds 31 december venlafaxine. Ik ben gestart met 37.5 mg en vanaf 14 januari overgegaan op 75 mg.

Sinds ongeveer twee weken zijn mijn suïcidale gedachten erger en meer serieus geworden. Ook zonder ik me meer af van anderen.

Wat zou uw advies zijn? Doorgaan met de venlafaxine en bijvoorbeeld op een later moment verhogen? Of stoppen met de venlafaxine? Of iets anders?

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

M.

Antwoord

Beste M.,

Via PsychoseNet kunnen we geen individuele behandeladviezen geven, ook niet over medicatie.

In het algemeen kan een antidepressivum bij het begin van de behandeling de oorspronkelijke klachten tijdelijk wat doen toenemen. Na ongeveer vier weken moet er een merkbare verbetering zijn.

Als je suïcidale gedachten toenemen (ongeacht of dat met de medicatie samenhangt) moet je gauw contact opnemen met je behandelaar.

Vriendelijke groet,

Ralph Kupka

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 20-35
Beantwoord door: Ralph Kupka op 29 januari 2021
  • Deel deze pagina: