Main content

Vraag

Sinds 2014 slik ik 7.5 mg mirtazapine om in te slapen. Het heeft altijd fantastisch gewerkt, tot vorige week.

Na een avond binge drinken vorige week, kan ik niet meer slapen.

Kan ik tijdelijk de mirtazapine verhogen, of het combineren met 5-htp?

Dank voor uw tijd.

Antwoord

Beste M.,

Je noemt zelf een duidelijke oorzaak voor de klachten die je nu hebt: binge drinken. De klachten die dat nu geeft zijn voor jou natuurlijk heel naar, maar ook goed verklaarbaar. Ik zie geen reden om aan te nemen dat ze iets te maken hebben met de mirtazapine die je gebruikt. En dus ook niet om de dosis daarvan opeens te gaan verhogen. Je loopt de kans dat je je eigen situatie daarmee alleen maar verslechtert, omdat een hogere dosis de kans op bijwerkingen groter maakt.

Als ik jou was zou ik proberen om af te wachten tot je lichaam zich hopelijk vanzelf weer van dat binge drinken herstelt. Terwijl je gewoon dagelijks die 7.5 mg mirtazapine blijft gebruiken. Want je meldt daarover zelf dat die dosis voor jouw altijd fantastisch heeft gewerkt.

Als je klachten onverhoopt niet verminderen, dan raad ik je aan om daarover contact op te nemen met je behandelaar.

Over de effecten van 5-htp kan ik je geen advies geven. Ik zie op internet veel reclame hiervoor maar heb geen idee wie je meer zult helpen als je dat zou gaan gebruiken: jezelf of de producenten die er zoveel mogelijk van willen verkopen.

Ik hoop dat dit antwoord je helpt, en dat je je vanzelf snel weer beter zult gaan voelen.

Met vriendelijke groet,

Peter

Meer informatie over medicatie:

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 50-65
Beantwoord door: Peter Groot op 24 februari 2021
  • Deel deze pagina: