Main content

Vraag

Ik gebruik sinds 9 weken venlafaxine, opgebouwd tegen angstaanvallen. Vanaf de eerste pil geen angstaanval meer gehad, wel onrustig en angst voor de angst.

De laatste weken voelde ik mij goed, maar sinds twee weken word ik steeds depressiever wat niet mijn "originele" klacht was. Moet de medicatie omhoog of juist weer lager? Ik word langzaam maar zeker erg wanhopig...

Antwoord

Hey dat is lastig voor je...

Het probleem is dat ik niet kan zeggen of de depressie te maken heeft met de venlafaxine of dat er andere factoren spelen.

Verder is het zo dat verschillende mensen heel verschillend kunnen reageren op venlafaxine en je er dus vaak via trial and error achter moet komen wat de juiste dosis voor de juiste afstemming tussen werking en bijwerking van het middel.

Het klinkt afgezaagd, maar het beste is om met je voorschrijver te bespreken om er achter te komen wat er aan de hand is: is er sprake van een beginnende depressie, is er iets anders waar je door van slag bent tijdelijk, is het de medicatie of weer iets anders?

Wat je ook kunt doen is psychotherapie beginnen, dit versterkt de therapeutische werking van de antidepressiva. Kan ook met mindfulness of iets dergelijks, kan veel verschil uitmaken - kan dat?

Groet Jim

Beantwoord door: jim van Os op 8 augustus 2019
  • Deel deze pagina: