Main content

Vraag

Wat werkt bij het omgaan met een waanstoornis?

Antwoord

Dank voor de vraag!

Als je bedoelt: jij bent de degene met de diagnose van waanstoornis en je vraag is wat werkt bij het omgaan daarmee dan zou ik zeggen:

(i) Goeie vraag - en het feit dat je hem überhaupt stelt is het begin van het antwoord: namelijk stel vragen, luister naar de antwoorden; wat kan ik veranderen om hier beter mee om te gaan? Vragen stellen en open staan voor het antwoord is de eerste fase van herstel.

(ii) Ten tweede: een waanstoornis is als alle andere psychische aandoeningen, in de zin van dat jij je moet emanciperen van je eigen denken, voelen en handelen. Een waanstoornis betekent meestal dat je je veel zorgen maakt cq angstig bent over iets en aan niets anders kan denken. Maar angst en zorgen zijn dwingend. Ze maken dat je aan niets anders kan denken en ook niets van anderen wil aannemen.

Wat te doen? Wel, zoek vrijheid op van zorgen en angsten. Laat zorgen en angsten je leven niet overheersen. Verplaats ze naar de achtergrond en laat je zorgen verbleken.

Waar gaan de angsten en bezorgdheid bij jou over? Kun je me dat vertellen? Wat het ook is: probeer de angst/zorgen meer van een afstand te bekijken. Laat de angst en zorgen gewoon bestaan, maar investeer er niet meer in. Laat het voor wat het is, neem afstand er van.

(iii) Ten derde: zoek professionele hulp om te leren de angsten en zorgen op een afstand te houden. Doe bijvoorbeeld ACT (acceptance and committment therapy), die hierbij kan helpen.

Veel van wat je doormaakt heeft te maken met gebruik aan reintegratiemogelijkheden, terug naar werk. Dat is ook heel belangrijk om aan te werken, bijvoorbeeld via een Herstelacademie bij jou in de buurt.

Greetz Jim

Beantwoord door: jim van Os op 20 mei 2019
  • Deel deze pagina: