Main content

Vraag

Ik heb een psychosegevoeligheid. Al jaren geen psychose meer gehad. Ik slik het medicijn Clozapine. Ik slik nu 75 mg per dag. Paar jaar geleden besloten omdat het zo goed gaat, om mijn medicatie af te bouwen. Dat heb ik samen met een arts gedaan. Alleen dat is heel slecht uitgepakt. Heftige ontwenningsverschijnselen, zelfmoord gedachten. Omdat het levens gevaarlijk was, hebben wij besloten om de medicatie weer op te bouwen. Na het opbouwen, verdwenen de klachten snel. Omdat het voor mij een vreselijke ervaring was, slik ik nu nog mijn medicatie.

Nu las ik ergens dat er speciale afbouwmedicatie is. Ook voor het medicijn Clozapine. Ik wil het nog wel een keer een kans geven, dat ik van het medicijn af kom.

Nu mijn vraag, ik ben op zoek naar een arts die heel veel af weet van het medicijn. Die mij duidelijk kan vertellen, hoe je het beste het medicijn kan afbouwen, zo dat ik niet weer in de problemen kom.

Antwoord

Dank voor je bericht.

Ik zou je de duidelijkheid willen geven die je wenst - maar dat is lastig.

Het probleem is dat we niet weten waarom sommige mensen zulke heftige onttrekking hebben terwijl andere mensen makkelijk kunnen stoppen.

Het gaat waarschijnlijk om veranderingen in het brein die bij verschillende mensen op een verschillende manier en in meer of mindere mate tot stand komen. Afbouwen is een kwestie van 'trial and error', dus.

Gegeven het feit dat je in het verleden zo heftig reageerde op dosisvermindering, verdient het nu wellicht aanbeveling, als je wil minderen, dat veel langzamer te doen dit keer. Je kunt hiervoor inderdaad taperingstrips proberen (zie deze link).

Je hoeft dat niet met iemand te doen die heel veel van clozapine weet - je hebt vooral iemand nodig die bereid is om goed naar jou te blijven kijken terwijl je afbouwt, en die voldoende klinisch kan redeneren om onderscheid te maken tussen onttrekking, terugval en toxiciteit.

Hope this helps!

Greetz Jim

Beantwoord door: jim van Os op 26 juni 2019
  • Deel deze pagina: