Main content

Vraag

Ik ben begonnen met clomipramine na eerst afgebouwd te zijn van de sertraline en protiaden, deze hielpen niet meer tegen mijn angst, paniekaanvallen door mijn hypochondrie.

Ik heb nu drie dagen één clomipramine en drie dagen twee clomipramine in mijn lichaam en ga vanaf vandaag drie dagen drie clomipramine slikken en daarna gaan ze mijn bloedspiegel bekijken. Ik heb toen ik begon met twee per dag problemen gekregen met de zaadlozing tijdens gemeenschap, deze komt niet terwijl de rest goed functioneert.

Is dit iets wat weer normaal kan worden of is hier iets aan te verbeteren? Of moet ik stoppen en mijn psychiater vragen om andere antidepressiva?

 

Antwoord

Antidepressiva kunnen inderdaad bijwerkingen hebben op het gebied van het seksueel functioneren. Bij serotonerge middelen (zoals sertraline en clomipramine) kan een vertraagde zaadlozing een bijwerking zijn. Dit zijn echter ook de middelen die goed werken bij angststoornissen. Dergelijke bijwerkingen gaan soms vanzelf over na enige tijd, en in elk geval na staken van het medicijn.

Kijk eerst eens even of de clomipramine effectief is tegen je angstklachten (dat weet je meestal na enkele weken), en of de problemen met de zaadlozing dan nog steeds aanwezig zijn. Voor elke behandeling geldt: als de balans tussen gewenst effect en eventuele bijwerkingen ongunstig is, moet iets anders worden overwogen. In dit geval zou het dan een antidepressivum zijn dat minder op het serotonine systeem werkt.

Ik kan je op afstand echter geen specifiek advies geven via deze website, dat moet je echt met je psychiater bespreken, die kan overzien wat eerder wel en niet heeft gewerkt, en hoe jouw klachtenpatroon er uit ziet.

Vriendelijke groet, Ralph Kupka

Beantwoord door: Ralph Kupka op 12 juni 2019
  • Deel deze pagina: