Main content

Vraag

Ik ben een mevrouw en heb 45 jaar geleden een zeer ernstige aanval van schizofrenie doorgemaakt waarvan ik vijf jaar moest herstellen

Ik kreeg aanvankelijk zeer veel medicatie maar gebruik nu een injectie Cisordinol Depot van 200 mg per maand. De psychiater die mij behandeld heeft is in 1999 overleden. Zij had het nog wel willen behartigen dat ik andere medicatie zou krijgen maar heeft dit niet meer kunnen behartigen

Voor ik psychotisch werd (op 19-jarige leeftijd) is mijn gevoelsleven en ook mijn verliefdheidsgevoelens die ik toen had, veel, veel mooier en heftiger geweest, ook naar aanleiding van bepaalde boeken die ik toen las (Hermann Hesse). Dit schijnt voorgoed verloren gegaan te zijn, hoewel ik nog fluctuerende gevoelens heb en ook kan huilen en goed kan schrijven. Mijn schrijfwerk wordt gewaardeerd en gepubliceerd en er bestaat veel waardering voor. Ik heb me hier gedurende jaren en jaren voor getraind
en dit is nu een succes. Ook op het gymnasium uitte ik me al op deze manier en ik heb mijn schrijversgave over de psychose heen willen tillen. Naar mijn idee zou ik dit en mijn heldere verstand verliezen als ik de medicatie af zou bouwen en ik wil nooit meer de verschrikkingen van de psychose meemaken.

Mensen die mij kennen vinden mij nog steeds zeer gevoelig maar ze kijken er niet in bij mij en het is niets vergeleken bij mijn vroegere gevoelens. Ik voel me ondanks alles vaak heel leeg en afgevlakt (ook lichamelijk gevoeld). Ook heb ik veel spanningen die leiden tot zware astma waarvoor ik ook zware medicatie krijg.. Ik voel me hier emotioneel niet prettig mee maar zal en wil
het ermee doen.

Mijn vraag aan u is of mijn leegheids- en angstgevoelens door mijn ziekte schizofrenie en mijn medicatie kunnen komen. Ik wil en durf dus niet af te bouwen.

Antwoord

Dank voor je vraag... en je levensbeschrijving, geweldig hoe je het hebt gedaan...

Een vraag met "kan" krijgt altijd het antwoord "ja".

Als je 45 jaar geleden eenmalig een psychose hebt gehad (mogelijk in het kader van zwangerschap?) en daarna niet meer, is het waarschijnlijk dat de de mate van psychosegevoeligheid bij jou beperkt is.

Maar kan dat niet zeker weten, zou meer informatie moeten hebben, bijvoorbeeld of je ook nu nog wel eens iets merkt van de psychosegevoeligheid. Of dat je de psychose weer een beetje voelt opkomen soms aan het einde van de depotmedicatieperiode.

Angstgevoelens zijn heel erg prevalent in de populatie - als ze geen psychotisch karakter hebben (bv paranoia) kan het goed dat ze niets met de onderliggende psychosegevoeligheid te maken hebben. Maar moet ik ook meer informatie van je hebben.

Leegheid/vlakheid en antipsychotische medicatie vormen een welbekende combinatie. Het is dus heel wel mogelijk dat dit met de medicatie te maken heeft. Trouwens angst kan ook door de medicatie komen, vooral als er sprake is van acathisie (zie website).

Maar andere oorzaken zijn ook mogelijk - bijvoorbeeld de angst die je hebt kan mensen ook "leeg" doen voelen, vooral als er ook sprake is van somberheid...

Dus veel kan - maar kan het je niet precies zeggen zo.

Veel dank voor je verhaal!

Groet Jim

Beantwoord door: Jim van Os op 2 december 2019
  • Deel deze pagina: