Main content

Vraag

Beste Ralph,

Ik ben moeder van twee kinderen. Vier jaar geleden na mijn scheiding kreeg ik mijn eerste manie. Na de manie kwam een zware depressie. Zowel tijdens de manische episode als de depressieve episode waren er psychotische symptomen.

In mijn depressie, die ik nooit eerder zo ervaren heb, heb ik een wanhoopsdaad gedaan waar ik me schuldig over blijf voelen.

Ik ben opgenomen geweest en heb medicatie gekregen. Ik wilde niet alle medicatie dus heb ik samen met mijn psychiater naar alternatieven gezocht.

Sinds dit jaar volg ik sessies in de herstelacademie, waar ook ervaringsdeskundigen aanwezig zijn.
Ik heb hier veel aan, het zoeken naar mijn identiteit blijft moeilijk want welke gevoelens zijn terecht en welke overdreven.

Nu heb ik pas een stressvolle periode achter de rug, en is mijn slaappatroon door een geknelde zenuw helemaal verstoord. Ik voel me meer en meer onrustig. Ik begin weer te ijsberen net zoals ik deed tijdens mijn depressie.

Mij vraag is: waar komt dat ijsberen vandaan en is het tijd om mijn medicatie aan te passen?

Antwoord

Beste W.,

Wat een indrukwekkend verhaal en wat goed dat je op verschillende manier aan je herstel werkt.

Bipolaire stemmingsstoornissen worden het beste behandeld met een combinatie van (herstel)ondersteuning, persoonlijke gesprekken, en vaak medicatie. Wat hiervan voor iemand het beste werkt is vaak een kwestie van geduldig uitzoeken en lering trekken uit eerdere ervaringen. Dat geldt zeker ook voor permanente en tijdelijke medicatie.

IJsberen is een uiting van innerlijke onrust, wat heel kwellend kan zijn. Het kan passen bij (geagiteerde) depressie en bij manie, maar kan er natuurlijk ook los van staan. Soms helpt het om die onrust in lichamelijke activiteit om te zetten (lopen, rennen, fietsen, zwemmen, fitnessen, etc.), en daarna een lekker warm bad te nemen, maar soms is tijdelijk extra medicatie nodig.

Ik kan je daarover geen persoonlijk advies geven zonder je te kennen.

Wees vooral open over je klachten naar je behandelaar (daar is hij/zij voor), en kijk samen wat kansrijke opties zijn. Er zijn tegenwoordig ook eHealth therapieën om de slaap te verbeteren.

Ik hoop dat je snel een passende oplossing vindt en de draad weer kunt oppakken.

Vriendelijke groet,

Ralph Kupka

Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie 35-50
Beantwoord door: Ralph Kupka op 3 juni 2020
  • Deel deze pagina: