Main content

Vraag

Hallo Peter,

Ik ben sinds twee en een halve week klaar met de afbouw van mijn antidepressivum (venlafaxine). Sinds anderhalve week heb ik ontzettende jeuk over mijn hele lichaam, met name mijn armen en bovenbenen.

Komt dit vaker voor, en is dit van voorbijgaande aard?

Verder gaat het overigens uitstekend met mij.

Vriendelijke groet.

Antwoord

Beste C.,

Jeuk is een onttrekkingsverschijnsel waar meer patiënten die venlafaxine afbouwen last van hebben. Hoeveel dat er zijn en hoe vaak dat voorkomt weten we niet precies. Maar het is niet heel zeldzaam. Als er niets anders in je leven is veranderd dan dat je helemaal gestopt bent met venlafaxine, dan is het daarom zeer waarschijnlijk dat je nu last hebt van onttrekkingsverschijnselen.

Wat tegen onttrekkingsverschijnselen het beste helpt, is het weer gaan gebruiken van het medicijn dat de onttrekkingsverschijnselen veroorzaakt. Dat werkt vaak heel snel. Als jouw jeuk een onttrekkingsverschijnsel is, dan zou dat dan binnen één of twee dagen veel minder moeten worden. Je hoeft hiervoor niet terug te gaan naar de dosering die je lange tijd hebt gebruikt. Omdat je schrijft dat het verder uitstekend met je gaat, is er een goede kans dat een lage dosering van bijvoorbeeld 5 mg al voldoende is, en misschien werkt een nog lagere dosering van 1 mg voor jou ook al. Dat is een kwestie van uitproberen in overleg met je behandelaar, die deze lage doseringen inmiddels gelukkig kan voorschrijven omdat de Regenboog Apotheek in Bavel die kan leveren (zie taperingstrips).

Als innemen van zo'n lage dosis (hopelijk snel) helpt tegen je klachten, dan is het raadzaam om een tijd op die dosis te blijven tot je klachten helemaal weg zijn. Door dat te doen zorg je ervoor dat je lichaam aan die lage dosis helemaal gewend is. Daarna kun je dan met je behandelaar bespreken wanneer en hoe je met die lage dosis gaat stoppen, in de hoop dat je dan niet opnieuw last van die jeuk zult krijgen.

Ik hoop dat deze aanpak jou zal helpen en dat je uiteindelijk helemaal, en zonder jeuk, met je venlafaxine zult kunnen stoppen.

Vriendelijke groet,

Peter

INFORMATIE OVER AFBOUWMEDICATIE (taperingstrips, stabilisatiestrips, switch-strips en strips op maat) en hoe die kan worden voorgeschreven is te vinden op www.taperingstrip.nl (dit is een website van het User Research Center NL).

VERGOEDING VAN AFBOUWMEDICATIE: hierover is helaas nog steeds onduidelijkheid. Enkele zorgverzekeraars (met name DSW en ENO) vergoeden afbouwmedicatie, de meeste andere doen dat (nog) niet. Meer informatie hierover is te vinden bij de Vereniging Afbouwmedicatie, die strijdt voor vergoeding.

TIPS VOOR HET AFBOUWEN VAN MEDICATIE van Prof. dr. Jim van Os: https://www.psychosenet.nl/medicatie/medicatie-afbouwen/tips-voor-het-afbouwen-van-medicatie/

Meer informatie over medicatie:

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 35-50
Beantwoord door: Peter Groot op 7 april 2021
  • Deel deze pagina: